پایان نامه ارشد درباره قاچاق، کشاورزی |
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد. تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه و مرتبط با موضوع صورت میگیرد. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می تواند با رعایت موازین پیش بینی شده در قانون به منظور حمایت از مصرف کنندگان، حفظ سلامت و ایمنی فردی وعمومی، حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی، اجرای بعضی از استانداردها را با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری نماید. مؤسسه می تواند به منظور حفظ بازارهای بین المللی برای محصولات کشور، اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و درجه بندی آنرا اجباری نماید (سازمان استاندارد، 1392) استاندارد عسل در سال 91 توسط مؤسسه استاندارد و با همکاری بخشهای ذیربط تدوین شد، اما در مرحله اجرا قرار نگرفت. یکی از مهمترین دغدغههایی که در صنعت زنبورداری کشور برای حفظ کیفیت و حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده وجود دارد، شناسنامهدار کردن و عرضه عسل استاندارد است که در سال گذشته استاندارد اجباری عسل تدوین شد. (خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، 1392) این امر در سال گذشته بهوسیله مؤسسهی ملی استاندارد و با همکاری انجمن ملی زنبور عسل و سایر بخشهای مرتبط با این موضوع محقق شد، اما برای اجرایی کردن آن نیاز به یک آزمایشگاه مرجع و علمی در تشکلها وجود دارد که هنوز فراهم نشده است. با توجه به اینکه در صنعت زنبورداری، موضوع برندینگ در حال بررسی است، باید خاطرنشان کرد که با ایجاد برندینگ، مصرفکننده میتواند بررسی کند که عسل خریداری شده از چه گل، شهد، در کجا و توسط چه کسی تولید شده است. هماکنون مسئولیت نظارت بر تولید عسل بر عهده دستگاههای استاندارد، وزارت بهداشت و معاونت دامپزشکی امور دام وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. با توجه به بیان دلایل عدم اجرایی شدن بحث استاندارد اجباری عسل در صفحات قبل، زمانی که چند دستگاه باید درباره این موضوع درنظر گرفته شود، اجرایی شدن این طرح در پیچ و خم راهروهای ادارات، گیر میکند و عملاً از حیّز انتفاع خارج میشود. لذا در جبران این خلاها، وجود یک نهاد خودجوش و کاملا مرتبط (مثل اتحادیه زنبورداران) در این زمینه، می تواند پرکنندهی این خلاها باشد.[34] رفع موانع ذکر شده، می تواند راهگشای بسیاری از پیشرفتهای فنی در تولید محصولات و همچنین،بازدارندهی بسیاری از تخلفات باشد. علیرغم وجود این موانع، میتوان به راهکارها و رویههایی بسنده کرد که در مقام سیاست کنشی میتوانند مثالهای مناسبی باشند؛ به عنوان مثال، فرمهای مخصوص برای آزمایش محصولات متقاضیِ عرضه[35]، که سیاست کنشی در موضوع تولید محصولات دارد. علاوه بر «1) تعهد نامه طرح برچسب، 2) ارسال نمونه به اداره کل آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو جهت انجام آزمایشات لازم بر روی نمونه وارداتی مواد اولیه خوراکی و آشامیدنی، 3)درخواست صدور شناسه نظارت (نحوه نوشتن)»، که در مورد تمامی مواد غذایی صدق می کند، میتوان به «تعهد و سوگند نامه اخذ شناسه نظارت جهت واحدهای بسته بندی عسل»، اشاره کرد که همگی به نوعی تضمین سلامت مادهی غذایی را خواستار هستند. این در حالی است که در حقوق ایالت کالیفرنیای آمریکا، به موادی بر میخوریم که حتی رنگ و وزن ظروفی را که عسل باید به آن طریق عرضه شود را مفصل تعیین کرده است: «استاندارد واحد وزنِ عسلهای ارائه شده در ظروف، مطابق آن چیزی است که در این قانون ذکر شده است[36].» و در ماده 29531 رنگ عسل را مورد توجه قرار میدهد که: «درجه بندیِ رنگِ استانداردهای کالیفرنیا، باید با استانداردهای رنگ ایالات متحده مطابقت داشته باشد…». البته این قانون عسل را مورد استاندارد اجباری قرار داده: «همانطور که در این ماده گفته میشود، “استاندارداجباری” هر نوع استاندارد ضروری برای عسل، استاندارد واحد وزن، نوع ظرف، طبقه بندی رنگ، و یا مارک گذاری مورد نیازِ ظروف است، که توسط رئیس اداره کشاورزی … مقرر میشود.[37]»، و این در حالی است که متاسفانه در ایران، عسل در لیست کالاهای استاندارد اجباری قرار نگرفته است.
بند دوم: قاچاق عسل و زنبورستان
انتقال بدون مجوز نهاد دولتیِ مربوطه، از مرز مشخص شدهای به مرز دیگر، قاچاق محسوب میشود؛ که در بحث قاچاق عسل و یا حتی زنبوستان، ایران قانون خاصی ندارد که به طور افتراقی، امکان شرح و توضیح آن باشد؛ نهایتا با کمک قوانین عام توانستیم در مبحث قبل امور زنبورداری را نیز مرتبط جلوه دهیم. اما در قوانین آمریکا، بحث از قاچاق و انتقال بدون مجوز بسیار آمده است. مواد 29641 الی 29644 قانون کشاورزی و مواد غذایی کالیفرنیا، به نکاتی در مورد عسلهای وارداتی اشاره کرده است که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد. مادهی 29641، در جهت حمایت و تمایز تولیدات کالیفرنیا، الزاما حکم می کند که: «هر ظرفی که حاوی عسل استخراج شده باشد و تماما در این ایالت تولید شده باشد، باید با نام «کالیفرنیا» برچسب بخورد.». در ماده بعد مجددا همین حکم را در مورد عسل و شانههای عسل تکرار کرده که: «ظروف حاوی عسل استخراج شده و یا شانههای عسل، در صورتی با نام «کالیفرنیا» لیبل زده میشوند که، تماما در این ایالت تولید شده باشد.». در ماده 29643 در مورد عسلهای وارداتی صحبت می کند که با چه اصول و ظاهری باید وارد این ایالت شود: «هر محمولهی عسلی که وارد میشود باید با نام سرزمین و یا آن کشور خارجی، که از آن وارد شده و یا در آنجا برای واردات بعدی، بستهبندی می کنند، بر طبق بند «الف» و «ب»، لیبل زده شود: الف: محولهی وارداتی، یا ترکیبی از یک یا چند کشور باشد و یا اینکه بدون ترکیب با کشور دیگر باشد. ب) به عنوان ” مخلوط داخلی و وارداتی”، اگر مخلوط با عسل داخلی باشد.». در واقع برای تعیین کیفیت محصول، حتی اگر عسل، ترکیبی هم باشد، باید ذکر شود. در آخرین ماده از این بخش، به منشا عسل وارداتی نیز توجه کرده که عسل را با چه منشائی باید به مصرف کننده، معرفی کنند: «اگر گردهی گلِ شانهی عسل و یا عسل استخراج شده، با یک طعم باشد، باید همان را بر روی برچسب نوشت، مگر اینکه از ترکیب گردهی دو یا چند گل باشد و گردهی یک گل، غالب باشد که در این صورت، منشا عسل، بر طبق گل غالب ذکر میشود.[38]» در قوانین ایران قانون خاصی در مورد قاچاق و یا واردات عسل نیست؛ مگر در آئیننامههای هیات وزیران که از ممنوعیت واردات عسل گفته شده است.
فصل دوم: سیاست جنایی قضایی- اجرایی در اعمال سیاست تقنینی کنشی
بر اساس آنچه در فصل قبل به بررسی قانونگذاری پرداختیم، در این فصل به بررسی اینگونه قوانین در مقام عمل میپردازیم تا بدانیم مجریان قانون در دستگاه دولتی و قضایی، تا چه اندازه با قانونگذار هم سو هستند. در فصل حاضر به این بحث میپردازیم که در جهت اجرای سیاست کنشیای که در فصل قبل، از آن مطالبی عنوان شد، چه ارگانها و نهادهایی، مجریِ این قسم سیاست جنایی هستند و در اجرای سیاست کنشی، در زمینه زنبورداری، تا چه اندازه مثمر ثمر بوده اند و علاوه بر نهادهای دولتی (مبحث اول)، که منظور مستقیم قوانین مصوب هستند، میزان همکاریِ نهادهای غیر دولتی (مبحث دوم) را نیز وارد بحث خواهیم کرد.
مبحث اول: نهادهای دولتی
در بین نهادهای دولتی که در این مبحث به بحث آن خواهیم نشست، عملکرد برخی نهادها به گونهای است که به صورت درون سازمانی به وظیفهی کنشگرانهی خود میپردازند و هنگامی که تشخیص دهند خطری در پیش است به اقدامات لازم دست میزنند. اینگونه نهادها، مطالب گفتار اول را تشکیل می دهند که با عنوان کنشگران مستقل در عرصه زنبورداری، نامگذاری شده است. در کنار چنین نهادهایی، نهادهایی وجود دارند که انجام وظیفهی آنها -برای جلوگیری از بروز انحرافات، تخلفات و جرایم-، همکاری مساعد افراد جامعه و مخصوصا زنبوردار را میطلبد. گفتار دوم، با عنوان کنشگران مشارکتی در عرصه زنبورداری، به ذکر و شرح اینگونه نهادها اختصاص دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 11:18:00 ق.ظ ]
|