نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان صدا و سیمای شهر خرم آباد بودندکه این تعداد شامل 28 نفر مدیر و 178 نفر نیزاز کارکنان صدا و سیما بودند، در این پژوهش از روش آماری جداول توافقی(کای-دو) و آزمون تی گروه های مستقل استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد افرادی که مدیرانشان دارای تیپ شخصیتی B بودند از سلامت روان بهتری نسبت به افرادی که مدیرانشان دارای تیپ شخصیتی A بودند، برخوردارند ، همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان داد بین کارکنانی که مدیرانشان تیپ شخصیتی A یا B داشتند از نظر تمام مولفه های سلامت روان تفاوت وجود دارد و این نتایج نشان داد مولفه های سلامت روان (علائم جسمانی، اختلال کارکرد اجتماعی، اضطراب و افسردگی) در افراد با مدیران تیپ B بهتر از افراد با مدیران تیپ A می باشند (01/0>P). بنابراین به طور کلی این نتیجه حاصل شد که برای پیشرفت سازمان نیاز هست که افراد با تیپ شخصیتی B شناسایی شده و در گزینش مدیران از این تیپ شخصیتی بیشتر استفاده گردد.
واژه های کلیدی : سلامت روان، تیپ شخصیتی A، تیپ شخصیتی B
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل یکم: کلیات پژوهش. 1
مقدمه. 2
بیان مسئله. 3
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 4
اهداف تحقیق. 5
فرضیه‏های تحقیق. 6
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 6
الف ) تعاریف مفهومی 6
ب) تعاریف عملیاتی 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش. 8
بخش اول: گستره نظری شخصیت 9
تعریف شخصیت 9
عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت 12
عامل ژنتیکی 12
عامل محیطی 13
عامل خانواده 14
عامل یادگیری 17
عامل رشد. 17
نظریه های شخصیت 18
رویکرد زیستی 18
تفصیل تیپ های شخصیتی 19
رویکرد صفات 20
رویکرد یادگیری اجتماعی 23
رویکرد روانکاوی 25
رویکرد پدیدار شناختی 29
تیپ های شخصیت 30
تیپ شخصیتی A و B 32
شخصیت A در مقابل B : 33
از شخصیت A به شخصیت B : 33
15ویژگی تیپA علیه سلامت قلب 35
بخش دوم : گستره نظری سلامت روان. 36
مفهوم سلامت روان. 36
تاریخچه سلامت روان. 37
اهمیت سلامت روان. 37
جنبه های مختلف سلامت روان. 38
مولفه های مثبت در سلامت روانی 40
سلامت روان از دیدگاه روان شناسان. 40
مدل های سلامت روان. 49
مدل زیستی (پزشکی) 49
مدل اجتماعی 49
مدل تلفیقی 49
الگوی سلامت روانی کامل. 50
الگوهای غیرنرمال سلامت روان. 51
دلایل مشکلات مربوط به سلامت روان. 55
بررسی پیشینه های داخلی و خارجی 58
الف) پیشینه داخلی پژوهش. 58
ب) پیشینه خارجی پژوهش. 60
فصل سوم: روش پژوهش. 62
روش پژوهش. 63
جامعه آماری 63
شیوه اجرا 63
ابزار پژوهش. 64
روش تجزیه و تحلیل داده ها 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‫ها 66
الف) یافته های توصیفی 67
ب) یافته های استنباطی 69
فصل پنجم: بحث و نتیجه‫گیری 73
بحث و تفسیر نتایج : 74
پیشنهاد های پژوهش. 77
الف) پیشنهادهای پژوهشی 77
ب) پیشنهاد های کاربردی 78
محدودیت های پژوهش. 77
منابع و ماخذ. 79
ضمائم. 86
مقدمه
امروزه در سراسر جهان بر اهمیت بهداشت روانی تأکید می شود و روز به روز با انجام تحقیقات وسیع و گوناگون اهمیت و نقش آن در زندگی فردی اجتماعی آشکارتر می‫گردد. به طوری که سال 2010 میلادی از طرف سازمان بهداشت جهانی، تحت عنوان سال جهانی «بهداشت روانی» اعلام گردید. سازمان مذکور در این سال شعار «غفلت بس است، مراقبت کنیم» را جهت آشکارتر ساختن موضوع مطرح نمود (سازمان بهداشت جهانی، 2010). سلامت چه فردی و چه جمعی بی تردید از مهم ترین ابعاد مسائل حیات انسان است و شرطی ضروری برای ایفای صحیح نقش های اجتماعی است. همه انسانها در صورتی می توانند فعالیت کامل داشته باشند که هم خود را سالم احساس کنند و هم جامعه آنها را سالم بداند (هاشمی و همکاران، 1391).
در ادامه می‫توان گفت یکی از مباحث اصلی و بنیادی علم روان شناسی ویژگی های شخصیتی می‫باشد. از آنجایی که این ویژگی ها زیر بنای نظام رفتاری را تشکیل می‫دهند پرداختن به این مقوله میتواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد. از مصادیق بارز این موضوع، تاثیر ویژگی های شخصیتی افراد بر سلامت روان کارکنان می‫باشد (کریمی،1375). افراد شاغل در صورتی که بتوانند با توجه به ویژگی های شخصیتی خویش شغلی را انتخاب کنند، می‫توانند با استقامت و برد باری و بدون تحمل فشار روانی زیاد به کار بپردازند و مثمر ثمر باشند. نیروی انسانی در صورتی میتواند کار مفید و وموثر داشته باشد که دارای انگیزه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...