تا این جا، به ذکر سه روش یا سه ابزار براى اندازه گیرى و سنجش رضایت شغلى اشاره شد. ملاحظه گردید که هر یک از این روش‌ها و ابزارها داراى محاسنى است. اما هر کدام با مشکلات و نواقصى نیز رو به رو مى‌باشد. با توجه به مشکلات و نواقص این روش‌ها و ابزارها و با توجه به این که روش و ابزار پرسش نامه‌اى کاربرد بیش‌ترى دارد، لازم به نظر مى‌رسد که ابزار و روش پرسشنامه‌اى با تفصیل بیش‌ترى تبیین گردد (محمدزاده و همکاران 1375).

2-3-8-7- پرسش نامه وروش پرسش نامه‌اى

پیش از تهیه پرسش نامه مناسب براى سنجش رضایت شغلى، باید روش و فلسفه کار مشخص گردد. پس از تعیین روش و اساس کار، به تهیه پرسش نامه مناسب اقدام و سپس اجرا گردد. به نظر برى فیلدو روث، هر پرسش نامه سنجش رضایت شغلى باید داراى خصوصیات ذیل باشد:

  • رضایت شغلى را از دیدگاه معیّن و مشخص اندازه گیرى کند؛
  • سؤالات به طور واضح و روشن مطرح گردد؛
  • بین آزمودنى و اجراکننده پرسش نامه همکارى لازم به وجود آید؛
  • پرسش نامه حتى الامکان موثّق و معتبر باشد؛
  • پرسش نامه به آسانى نمره گذارى و تعبیر و تفسیر شود؛
  • ضمن اجراى پرسش نامه، به تغییر حالات روانى آزمودنى توجه گردد و از آن در تعبیر و تفسیر پرسش نامه استفاده شود (محمدزاده و همکاران 1375).

2-3-9- نظریه‌هاى رضایت شغلى

نظریه‌هاى رضایت شغلى فراوان است. همان گونه که درباره تعریف و عوامل ایجادکننده رضایت شغلى، اتحاد عقیده‌اى وجود ندارد، درباره نظریه‌هاى رضایت شغلى نیز عقاید متفاوت و گوناگونى ابراز شده است. بروفى به سه نظریه، ازکمپ به چهار نظریه، جیمز به سه نظریه، توسّلى به سه نظریه، جورج و جونز به چهار نظریه و خلیل زاده در تحقیق خود به شش نظریه اشاره مى‌کنند. با توجه به نظرات ارائه شده در این باره، در ادامه، مهم‌ترین نظریه‌هاى رضایت شغلى ذکر مى‌شود:

2-3-9-1- نظریه امید و انتظار

این نظریه با نام‌هاى نظریه «انتظارات» و نظریه «احتمال» نیز مطرح مى‌باشد. انتظارات [1]-Houte [2]-French & H bell [3]-Smith [4]-Hoppock

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...