دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی گفتگوی خیالی: گفتگوهای خیالی یکی از مهمترین تکنیک‌های تجربی فرآیند تعدیل و تغییر طرحواره‌هاست. به مراجع آموزش داده می‌شود در ذهن خود، هم با افرادی که در دوران کودکی باعث ایجاد طرحواره‌هایش شده‌اند و هم با کسانی که در زندگی فعلی منجر به تقویت طرحواره‌ها می‌شوند، گفتگو کند. معمولا مهمترین نماد دوران کودکی، والدین هستند. لذا والدین نقش‌های اولی هستند که در گفتگوهای خیالی از آنها استفاده می‌کنیم. از مراجعان می‌خواهیم چشم‌هایشان را ببندند و یک خاطره از دوران کودکی خود که مربوط به طرحواره مورد نظر را به یاد آورند. سپس شواهد رد کننده طرحواره توسط درمانگر بیان شوند. به عنوان مثال، به مراجعانی که طرحواره نقص دارند آموزش داده می‌شود که تمام کودکان حق دارند به‌آنها احترام گذاشته شود، به آنها محبت شود، درک شوند یا مورد حمایت قرار بگیرند. آنها می‌توانند خشم‌خود را‌نسبت به والدین یا سایر افراد مهم زندگی‌شان ابراز کنند. گاهی اوقات مراجعن می‌گویند انجام این تمرین به شدت در آنها احساس گناه ایجاد می‌کند. آنها‌معتقدند ابراز‌خشم نسبت به والدین کار غلطی است. در صورت بروز چنین مواردی به‌آنها گفته می‌شود که، «این فقط یک تمرین است و ما با عصبانی شدن نسبت به والدینمان قصد نداریم به آنها بی احترامی کنیم. بلکه فقط به دلیل اشتباهات خاصی که آنها در سبک فرزند پروری خود مرتکب شده‌اند، از کارهای آنها عصبانی هستیم.» این کار به آنها کمک می‌کند تا این واقعیت را بپذیرند که دوران کودکی آنها ممکن است دردناک بوده باشد و نمی‌توانند آن را به طور کامل از ذهن خود پاک کنند، اما این امکان وجود دارد که بر آینده زندگی خود متمرکز شده و تا حد ممکن از زندگی با افراد مهم زندگی خود لذت ببرند و احساس رضایت بیشتری داشته باشند. بحث و گفتگو در مورد وقایع فعلی: تکنیک دیگر برای برانگیختن طرحواره‌ها، بحث در‌مورد وقایع ناراحت کننده فعلی است که اخیرا در زندگی بیمار اتفاق افتاده‌اند. این کار از طریق سوال کردن از مراجع و بحث در مورد وقایع ناراحت کننده و گفتگو در مورد معنای این وقایع انجام می‌گیرد. نوشتن نامه به والدین به عنوان تکلیف خانگی: یکی دیگر از تکنیک‌های تجربی که اغلب به عنوان تکلیف خانگی به مراجعان داده می‌شود، نوشتن نامه‌هایی به والدین یا افراد مهم‌زندگی آنهاست که در دوران کودکی و نوجوانی به آنها آسیب رسانده‌اند. منطق نوشتن نامه به والدین این است که مراجعان آنچه را در مورد والدین خود در نتیجه استفاده از فنون قبلی یاد گرفته‌اند جمع بندی کنند. مراجعان می‌توانند از نامه‌ها به عنوان‌فرصتی برای‌شناخت احساسات خود و‌بیان حقوقشان استفاده کنند. درمانگر می‌تواند به آنها پیشنهاد کند که در هر نامه به موضوع خاصی بپردازند: چیزی که والدین انجام داده‌اند (یا نداده‌اند) و به آنها آسیب زده است؛ چگونگی احساس مراجع نسبت به کارهای والدین؛ آرزوهایی که در آن زمان از والدین داشتند و در حال حاضر از والدین چه می‌خواهند (یانگ و همکارن، 2003؛ یانگ، وشیار و کلوسکو، ترجمه حمید پور و اندوز، 1386). 2-5-13- ب) راهبردهای شناختی افراد از طریق راهبردهای شناختی، می‌فهمند طرحواره‌هایشان نادرست است- و حتی ممکن است پی‌ببرند که طرحواره، غلط یا به شدت اغراق آمیز است. مراجع و درمانگر در ابتدا کار را با این فرض شروع می‌کنند که به جای اینکه طرحواره‌ها را به عنوان حقایق مطلق بنگرند، آنها را به صورت فرضیه‌هایی در نظر بگیرند که باید آزمون شوند. فنون شناختی مورد استفاده در طرحواره درمانی عبارتند از: بررسی اعتبار طرحواره‌ها: در این روش شواهد تایید کننده و رد کننده طرحواره‌ها بررسی می‌شوند. این‌روش شبیه‌بررسی اعتبار‌افکار خودکار منفی در شناخت درمانی است. در این شیوه ابتدا شواهد حمایت کننده طرحواره که در زندگی کنونی و گذشته مراجع‌وجود دارد شناسایی می‌شوند. سپس به بررسی شواهد رد کننده آن در زندگی مراجع پرداخته می‌شود. در بررسی اعتبار طرحواره‌ها تهیه شواهد تایید کننده طرحواره برای مراجعان آسان است، چون این طرحواره‌ها جزء جدایی ناپذیر زندگی آنهاست. اما به دلیل اینکه اغلب یادآوری شواهد رد کننده طرحواره‌ها برای مرجعان سخت است و آنها معمولا تمایل دارند از طرحواره‌های خود دفاع‌کنند، برای‌تهیه این‌شواهد به کمک درمانگر نیاز است. آنها زندگی‌شان را با کم ارزش شمردن چنین شواهدی سپری کرده‌اند و به دلیل تداوم طرحواره در بافت خانواده‌شان، به این شواهد دسترسی ندارند، زیرا سالهاست که با برجسته‌سازی اطلاعات همخوان با طرحواره و نادیده گرفتن اطلاعات ناهمخوان با آن، خود‌را به‌داشتن چنین طرحواره‌ای متقاعد‌کرده‌اند. مراجع‌در سیر‌فنون شناختی، مشاهده می‌کنی که چگونه بقای طرحواره در زندگی وی مشکلاتی را به وجود آورده است. جدول (5-2): فرم بررسی اعتبار طرحواره‌ها (یانگ و همکاران، 2003؛ ترجمه حمید پور و اندوز، 1386). طرحواره ناکارآمد: شواهد حمایت کننده شواهد رد کننده 1. 2. 3.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...