تحقیق با موضوع تعاریفی از اثربخشی، عملکرد بازاریابی |
- میزان تسهیلات اعطائی :
این شاخص در برگیرنده کلیه تسهیلات دادهشده از سوی بانکها به بخشهای مختلف اقتصادی بوده و شامل تسهیلات تبصرهای و غیرتبصرهای جاری و سرمایهای میباشد.
- میزان مطالبات معوقه :
عدم پرداخت یا تأخیر در بازپرداخت تسهیلات اعطائی از سوی مشتریان به بانکها باعث ایجاد مطالبات معوق میگردد. این متغیر به عنوان یک ستانده نامطلوب محسوب میگردد بدین صورت که با کاهش این مطالبات معوقه بانک عملکرد مطلوبتر و کاراتری خواهد داشت.
- حجم سپردهها :
این شاخص ترکیبی از کل میزان سپردههای سرمایهگذاری، سپردههای پسانداز و جاری اشخاص، دولت و شرکتها میباشد. بنابراین در مدل برنامهریزی خطی مورد نظر 4 ورودی و 3 خروجی مورد استفاده قرار گرفته شده است. 2-7-1-1- جنبه کارایی – آنالیز بهرهوری بازاریابی : بهرهوری به ارتباط میان ورودی و خروجی برمیگردد و آنالیز بهرهوری، کارایی فرایند را در تغییر شکل دادن ورودیها و خروجیهایی که با هم مرتبط هستند، ارزیابی میکند. آنالیز بهرهوری بازاریابی یک بخش ضروری از اندازه بهرهوری است که در آن آنالیز بهرهوری بر اساس زیرمجموعهای از تمام ورودیها، خروجیها و فرایندهای تغییر شکل میباشد. آنالیز بهرهوری بازاریابی معمولاً هنگامی که ورودیها و خروجیها مرتبط با عملکرد بازاریابی دارای آحاد اندازهگیری متفاوتی باشند، شامل تغییر شکل واحدهای ورودی و خروجی در قالب بعضی واحدهای اندازهگیری استاندارد میگردد (مورگان وکلارک وگوونر، 2006). اندازههای ورودی از آن جهت برای ارزیابی بهرهوری بازاریابی مناسب شناخته شدهاند که تلاشهایی را برای عملیاتی کردن و اندازهگیری کردن هزینههای بازاریابی و سطوح سرمایهگذاری، کمیت و کیفیت این تلاشها (کارکنان و تصمیمها) و تخصیص سربارها میشود، را شامل میگردند. اندازههای خروجی (بدست آمده) باید به تناوب در ارزیابی بهرهوری بازاریابی مورد توجه قرار گیرند که شامل سود، فروش (تعداد فروش)، سهم بازار و جریان نقدینگی میگردند (کلارک ،1998). ممکن است در ایجاد و توسعه آنالیز بهرهوری – مانند مفهوم سازی اصلی سوین دو روند مشاهده گردد: نخست حرکتی به سمت هر چه بیشتر در نظر گرفتن اندازههای غیرپولی بازاریابی مانند کیفیت خدمات (به نقل از آقاجانی و محمدی، 1386). دوم، در ارزیابی بهرهوری عقایدی وجود دارد که ارزیابی بهرهوری بر انطباقپذیری و ابتکاری بودن اقدامات بازاریابی شرکت نیز متمرکز گردد (واکر و ریکرت، 1987). مجموعه پژوهشهای بهرهوری بازاریابی میتواند در دو نقش عمده در ارزیابی عملکرد بازاریابی مورد توجه قرار گیرد: اول اینکه یک مدل مفهومی مناسب مدیریتی را از بعد عملکرد بازاریابی ایجاد میکند که مشابه مورادی است که در زمینههای دیگر، مانند ساخت، توسعه یافتهاند. دوم، آنالیز بهرهوری بازاریابی، توجه را بر تشخیص و اندازهگیری هزینههای بازاریابی و سوددهی متمرکز میکند و دانش و درک مربوط به آن را، بسیار افزایش میدهد. 2-7-2- اثربخشی : منظور از اثربخشی در واقع بررسی میزان موثر بودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. به عبارتی سادهتر در یک مطالعه اثربخشی، میزان تحقق اهداف اندازهگیری میشود. 2-7-2-1- تعاریفی از اثربخشی : اثربخشی سازمان عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به هدفهای موردنظر خود نائل میآید. اثربخشی یک مفهوم کلی دارد. به بیان سادهتر اثربخشی را میتوان انجام کارهای درست نامید. اثربخشی عبارتست از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده. به بیان دیگر اثربخشی نشان میدهد که تا چه میزان از تلاش انجام شده نتایج موردنظر حاصل شده است. در حالی که نحوه استفاده و بهرهبرداری از منابع برای نیل به نتایج، مربوط به کارآیی میشود. پیتر دراکر معتقد است اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای درست. از نگاه دراکر اثربخشی کلید موفقیت سازمان محسوب میشود. اثربخشی عبارت است از درجه و میزان نیل به اهداف از قبل تعیین شده، به بیان دیگر با توجه به تلاشهای انجام شده چه میزان نتایج موردنظر حاصل شده است. به عبارت روشنتر اثربخشی، برخلاف کارایی، روشی است که چگونگی تحقق اهداف را مورد اندازهگیری قرار میدهد. این مقیاس آثار تولید یا خدمات انجام شده برای جامعه را کمی و مقداری نموده و مشخص میکند که آیا از مجموعه نهادهها یا منابع برای نیل به اهداف موردنظر استفاده بهینه به عمل آمده است یا خیر، لذا چگونگی تحقق مجموعهای از اهداف، مبین اثربخشی است و حال آنکه برعکس، چگونگی به کارگیری منابع جهت تحقق این اهداف کارایی نامیده میشود. اثربخشی یعنی «انجام دادن کارهای درست» و کارایی یعنی «درست انجام دادن کارها» (قاضیزاده و کاشانیپور، 1387). «کارایی نشان دهنده نسبت تبدیل ورودیها به خروجیها بوده، و اثربخشی نسبت ارتباط خروجی ها با اهداف میباشد و «بهرهوری» حاصل جمعبرداری کارایی و اثربخشی است که نشان میدهد یک سازمان به چه صورت منابع خود را در راستای دستیابی به اهداف به کار میگیرد». حال اگر کارایی را «انجام درست کار» و اثربخشی را «انجام کار درست» تعریف کنیم، به این ترتیب بهرهوری را میتوان به صورت «انجام درست کار درست» تعریف کرد. در شکل زیر رابطه مفاهیم کارایی، اثربخشی و بهرهوری بیشتر نمایان شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 01:58:00 ب.ظ ]
|