مقاله تصویر ذهنی برند، کیفیت ادراک شده |
1-8) تعریف مفهومی متغیرها
1-8-1) ویژگیهای مقصد گردشگری
واژه مقصد گردشگری برای یک کشور، منطقهای در محدوده یک کشور، یک شهر یا یک تفریحگاه ساحلی به کار برده میشود. مقصد گردشگری شامل تعدادی از عوامل است که برای جذب بازدیدکنندگان به منظور اقامت برای گذراندن تعطیلات یا بازدید یک روزه با هم ترکیب شدهاند، چهار عامل اصلی عبارتاند از: جاذبههای عمده، محیط ساخته شده، عرضه خدمات جانبی، حمایتی و محیط یا حال و هوا (لومسدن، 1387، ص 440(. مقصد را میتوان تمرکز تسهیلات و خدمت که برای رفع نیازهای گردشگر برنامهریزی شده در نظر گرفت. به هر حال مقصد گردشگری به صورت منطقه جغرافیایی تعریف میشود که تمرکز حرکت گردشگران و تاثیرات آن را در بر میگیرد. در واقع مقصد همه جنبههای گردشگری را در بر میگیرد. تقاضا، حمل و نقل، عرضه بازاریابی یعنی جایی که جاذبهها و همه تسهیلات عرضه مورد نیاز برای گردشگران در آن یافت میشود(مهندسین مشاور شهر و خانه،1387،صص 65-64).
1-8-2) کیفیت درک شده
کیفیت ادراک شده به عنوان ” ادراک مصرف کننده از کیفیت کلی یا برتری یک محصول یا خدمت نسبت به گزینههای دیگر” تعریف میشود (زیثمال[4]،1988،ص3). کیفیت ادراک شده یک ضرورت رقابتی است و امروزه اکثر شرکتها به کیفیت مشتری محور به عنوان یک سلاح استراتژیک، روی آوردهاند. کاتلر[5] (2000) ارتباط بین کیفیت محصول و خدمت و رضایت مشتری، سودآوری شرکت را مورد توجه قرار میدهد. در واقع کیفیت ادراک شده، کیفیت واقعی محصول نیست، بلکه ارزیابی ذهنی مشتری نسبت به محصول است. همانند تصویر ذهنی برند، کیفیت ادراک شده نیز ارزش را برای مشتریان فراهم میکند تا آنها با متمایز کردن برند از رقبا، دلیلی برای خرید داشته باشند(ایمانی خوشخو و ایوبی یزدی،1389،ص120).
1-8-3) ارزش درک شده
فعالیتهای بازاریابی، عمدتا براساس ارزش مشتری، پایهگذاری شدهاند (رنجبریان و همکاران، 1391، ص57). ارزش درک شده در بازاریابی به صورت ارزیابی مشتری از هزینهها و منافع کسبشده از خرید یک محصول یا خدمت، تعریف میشود (زیثمال،1988،ص13؛ یانگ و پترسون[6]،2004،ص803). نتایج پژوهشهای پیشین، حاکی از این است که ارزش درک شده، رضایت مشتری و خریدهای آینده را افزایش میدهد (جنکینز[7]،2010،ص16). ارزش درک شده، عاملی است که پس از کیفیت درک شده میآید و کیفیت درک شده را میتوان به عنوان یک متغیر پیش شرط برای ارزش، در نظر گرفت (زینس[8]، 2001، ص275)
1-8-4) رضایت
اگرچه تعاریف زیادی در مورد رضایت ارائه شده است ولی رضایت عموما به وسیله میزان رضایت یا نارضایتی یک مشتری از خرید قبلی از محصول یا خدمت مشخص میشود. در مورد مسافرت موتینهو[9] (1987) عنوان کرد که رضایت یا نارضایتی از سفر قبلی به تجربه آن مربوط میشود. پیزام، نیومن و ریچل[10] (1987) بیان کردند که رضایت گردشگر به مقایسه بین تجربه یک گردشگر از مقصدی که از آن دیدن کرده و انتظاری که در مورد آن مقصد داشته، مربوط میشود (فوستر و ترونگ[11]،2005،ص65). مطالعه رضایت گردشگران نه تنها برای مدیران و دانشگاهیان یک موضوع مهم تلقی میشود بلکه برای خود آنها نیز مهم است. براساس مطالعات انجام شده رضایت از زندگی به رضایت فردی از سلامتی، شغل، خانواده و تفریح بستگی دارد (بوتی و همکاران[12]،2008، ص 595).
1-8-5) واکنشهای رفتاری
رفتار گردشگر یک اصطلاح کلی است که شامل تصمیمگیری قبل از بازدید، تجربه در محل، ارزیابی تجربه و نیات رفتاری و رفتارهای پس از بازدید است. به طور کلی در ادبیات پذیرفته شده است که تصویر مقصد بر رفتار گردشگران تاثیر دارد. رفتارهای توریستی شامل انتخاب مقصد برای بازدید و ارزیابیهای بعدی و نیات رفتاری آینده است. ارزیابیهای بعدی شامل تجربه سفر یا کیفیت درک شده سفر در طول اقامت، ارزش درک شده و رضایت کلی است در حالیکه نیات رفتاری آینده شامل قصد بازدید مجدد و تمایل به توصیه میباشد (چن و تسایی[13]،2007،ص1115). 1-9) تعریف عملیاتی متغیرها
1-9-1) ویژگیهای مقصد گردشگری
در این تحقیق ویژگیهای مقصد توسط شاخصهای جاذبهها، دسترسی، امکانات و خدمات فرعی توسط طیف 5 گزینهای لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، تا حدودی موافقم، مخالفم، کاملا مخالفم) سنجیده خواهد شد (زابکار و همکاران،2010،ص543).
1-9-2) کیفیت درک شده
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 01:57:00 ب.ظ ]
|