3-6)تجزیه و تحلیل داده ها در این قسمت ،تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از آزمون های آماری بررسی میشود. فرضیه اول” میان دیدگاه مشتریان در خصوص کیفیت خدمات الکترونیک بانکی با دیدگاه ارائه- دهندگان ان تفاوت معنا داری وجود دارد “با توجه به اینکه از مشتریان و کارکنان خواسته شده بود تا ادراکات خود  از کیفیت خدمات الکترونیک را بر روی یک طیف رتبه ای تعیین نمایند و با توجه به کیفی بودن موضوع ،برای استنباط آماری باید از آزمون های ناپارامتریک استفاده شود،و بدلیل اینکه دو متغیر مذکور از هم مستقل  می باشند،برای بررسی  فرضیه فوق از آزمون “T نمونه های مستقل” استفاده میشود. این آزمون برای ارزیابی میزان هم‌قوارگی یا یکسان بودن و نبودن میانگین نمونه‌ای با میانگین جامعه در حالتی به کار می‌رود که انحراف معیار جامعه مجهول باشد . فرض های زیر بنایی به کار گیری آزمون t

  • نمره ها توسط نمونه گیری تصادفی از جامعه انتخاب شده باشد .
  • توزیع نمرات در جامعه ، نرمال باشد . لازمه این امر هم این است که مقیاس متغیرها فاصله ای یا نسبتی باشد
  • اگر مقایسه دو گروه مطرح باشد ، واریانس دو گروه برابر باشد .

در فرضیه دوم و سوم عوامل موثر بر کیفیت خدمات الکترونیک بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان مورد بررسی قرار میگیرد .که برای تجزیه و تحلیل فرضیه فوق از آزمون فریدمن استفاده می شود. آزمون فریدمن مشابه(طرح اندازه گیری های مکرر یک نمونه ای )با ( تحلیل واریانس دو عامله                     طبقه بندی)می باشد.این آزمون زمانی کاربرد پیدا میکند که شما بخواهید نظرات یک گروه را در چند زمینه مورد بررسی قرار دهید و بر اساس نظرات افراد  این گروه ،اولویت هر کدام از موارد را بر اساس رتبه بندی معنی دار (با گرایشات معنادار افراد به هرکدام از متغیرها)مشخص نمایید.به عبارت دیگر فریدمن این فرضیه صفر را می آزماید که Kمتغیر هم بسته  از یک جامعه  مشابه می آیند. برای هر موقعیت Kمتغیر از 1 تا Kطبقه بندی می شود. شرایط استفاده از آزمون فریدمن 1.یک گروه نمونه 2.یک متغیر رتبه ای یا فاصله ای  یا نسبی با توزیع غیر طبیعی داده ها 3-7)روایی و پایایی پرسشنامه مفهوم روایی یا اعتبار  به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. روش های متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد. در این جا از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است. اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اعتبار محتوا یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در مورد مطالعه تعیین می شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد . (سرمد و همکاران،1380، 171)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...