پایان نامه با موضوع مدل کارت امتیازی متوازن، برنامه ریزی استراتژیک |
ـ آموزش استفاده ازبانکهای اطلاعاتی به استفاده کنندگان رابطه مثبتی با بالا بردن ضریب بازیافت اطلاعات بازیابی شده دارد. محقق معتقد است که تعیین کلید واژه های مناسب بیشتر با بالا بردن دانش موضوعی و آشنایی با نیازهای تخصصی در ارتباط است ولی آشنایی مقدماتی برای تعیین کلید واژه ها ضروری است. در این پایان نامه فرضیه اصلی به وضوح مشخص نشده است. فرضیه ها با متغیرهای صحت و دقت و به روز بودن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت و در مدل تحلیلی استفاده گردید و نتیجه تحقیق فرضیه ها را رد نمی کند. تحقیق انجام شده توسط دلپسند درسال 1379 باموضوع: بررسی عملکرد سیستم رایانه ای در اداره کل ثبت احوال استان فارس از حیث کارائی. نتیجه اخذ شده کاریرد رایانه باعث افزایش سرعت ودقت انجام کارها گردیده است ولی درخصوص کاهش میزان هزینه ها چندان تاثیری نداشته است. مروتی در تحقیق خود در سال 1389 به سنجش عملکرد بانک برپایۀمدل کارت امتیازیِ متوازن مطالعه موردی؛ شعب بانک سپه شهرستان سنندج پرداخت و نشان داد که در اکثر شاخصها عملکرد دستگاه یاد شده رضایت بخش بوده ( 05/0>) α و هم راستا با دستاورد ها ی پژوهش های مبتنی بر کاربرد این ساز کار می باشد. انصاری و همکاران در سال 1389 در تحقیقی با عنوان تأثیر مدیریت اثر بر عملکرد شرکت مخابرات بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن در مخابرات استان اصفهان متوجه شدند: مردم همواره به پنداشت و قضاوت دیگران درباره خود توجه کرده و به آن اهمیت می دهند. کارکنان نیز در شرایط مختلف ازتاکتیکهای متفاوت مدیریت اثر استفاده می کنند تا به اهداف خود در سازمان دست یابند. یکی ازاهداف کارکنان بهبود عملکرد سازمان شان می باشد. ارزیابی عملکرد یک سازمان سنجش اثر بخشی و کارایی فعالیتهای آن سازمان میباشد. دراین پژوهش از میان مدلهای گوناگون ارائه شده برای ارزیابی عملکرد مدل کارت امتیازی متوازن انتخاب شده است. این مدل با تأکید بر چهار جنبه کلیدی مالی، مشتری، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی کسب وکار، معیارها و شاخصهای موردنیاز را برای ارزیابی سازمان فراهم می کند. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر مدیریت اثر بر عملکرد شرکت مخابرات بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 1450 نفر کارکنان شرکت مخابرات شهر اصفهان است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 203 نفر بر آورد گردید. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته 39 سؤالی است. تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده ازنرم افزار spss و در دو سطح آمارتوصیفی واستنباطی انجام شده است. امیری بشلی (1381). به پژوهشی با عنوان ارزیابی کارایی شعب بانک کشاورزی استان مازندران با بهره گرفتن از DEA پرداخته است. هدف از مدل DEA یک جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان مازندران بوده است تا با آن بانک جایگاه هر یک از شعب را از لحاظ کارایی نسبت به سایر شعب بداند و با تعیین شعب کارا به عنوان الگویی برای پیشنهادهای لازم جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا ارائه دهد. در این پژوهش برای وزن دهی به شاخص ها از تکنیک AHP نیز استفاده شده است. و در نتیجه تعداد 13 شعبه کارا و بقیه ناکارا تلقی شدند. ضمناً برای بهبود کارایی نیز مقادیر خروجی هدف را برای هر شعبه ناکارا در این پژوهش ارائه داده اند که نشان می دهد یک شعبه با همین مقدار ورودی چقدر میتواند خروجی خود را افزایش دهد. پورکاظمی (1382). در پژوهشی به بررسی روشها و معیارهای درجه بندی مناطق و شعب بانک تجارت به منظور ارائه الگوی علمی بهینه جهت درجه بندی آن پرداختهاست. در این پژوهش از تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است که 37 سرپرستی مورد بررسی قرار گرفته است. نهایتاً نتیجه گیری بر اساس 12 متغیر برای بانک تجارت صورت گرفته و کلیه ضرایب یکسان بوده است.13 سرپرستی پائین متوسط بوده و در نتیجه 24 سرپرستی بالاتر از متوسط قرار گرفته اند. براتی و همکاران (1385). به پژوهشی با عنوان ارزیابی نظام مدیریت عملکرد کارکنان بیمارستان شامل امیرالمومنین (ع) سمنان با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن پراخته اند. محور مشتریان شامل اهداف افزایش رضایت بیماران، کاهش شکایات و افزایش انگیزه کارکنان است. محور فرآیندهای درونی سازمان شامل اهداف افزایش سطح بهره وری و کیفیت خدمات ارائه شده، محور مالی شامل اهداف پرداخت مبتنی بر عملکرد و کاهش هزینه ها، محور رشد و یادگیری شامل اهداف افزایش سطح آگاهی پرسنل، ارتقاء سطح تحصیلی و افزایش میزان ثبات کارکنان می باشد. بیشترین امتیاز مربوط به محور رشد و یادگیری است. محورهای مشتریان، فرآیندهای درونی سازمان و مالی به ترتیب در دیگر ردیف های امتیاز قرار می گیرند. یافته ها نشان می دهد ؛ امتیاز محور مشتریان 5/41 درصد، امتیاز محور مالی 6/16 درصد، فرآیندهای درونی 4/36 درصد و امتیاز محور رشد و یادگیری 1/89 درصد می باشد. الهیاری ابهری (1386) با انجام پژوهشی با عنوان، بررسی کاربرد سازوکار ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به این نتیجه رسید که مهمترین معیارهای مالی که شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای ارزیابی عملکرد بخشهای مختلف شرکت و مدیران استفاده میکنند عبارتند از 1)سود خالص 2)سود عملیاتی و 3) درآمد کل. افزون براین؛ 6/92 درصد شرکتهای مورد مطالعه، از سازو کار ارزیابی متوازن جهت سنجش عملکرد استفاده نمیکنند این شرکتها جهت ارزیابی عملکرد بخشهای مختلف و مدیران شرکت از معیارهای غیرمالی همچون: 1)رضایت مشتری 2)تعداد شکایتهای مشتریان 3)ساعات آموزش کارکنان و شنیدن نظرات و پیشنهادهای کارکنان نیز استفاده میکنند. شاه بندرزاده (1386). با انجام پژوهشی با عنوان، تدوین مدلی به منظور شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ارزیابی استراتژیک سیستم بانکی با بهره گرفتن از رویکرد جدید به مدل کارت امتیازی متوازن، به رتبه بندی شاخص های بانک بر پایه مدل BSC پرداخته و نتایج زیر را بدست داده است: در بررسی وی، 163 شاخص بطورکلی شناسایی شده و وزن و اهمیت شاخصهای زیر مجموعه هرکدام از چشم اندازها نیز تحت عنوان شاخصهای فرعی آورده شده که از این تعداد 127 شاخص از مستندات مالی شعب استخراج و 36 شاخص نیز از نظرسنجی از خبرگان بانکی به دست آمده است. مازار و همکاران (1388)، در پژوهشی با عنوان، ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر تهران برپایه مدل کارت امتیازی متوازن، به این نتیجه دست یافتند که عملکرد امور مالیاتی شهر تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارد. از مهمترین نتایجی که در خلال تحقیق، به دست اورده شد آگاهی از وجود تفکر استراتژیک در مدیریت ارشد امور مالیاتی شهر تهران میباشد. 2-2-2- تحقیقات خارجی مدارس فولتون کانتی: مدارس فولتون کانتی (FCSS) شامل 77 مدرسه عمومی در ناحیه شمال و جنوب ایالات اتلانتا است. در این مدارس،70000 دانش آموز با بودجه سالانه 560 میلیون دلار (در سال 2001) تحصیل می کنند. در سال 1998 دکتر استفن دالینگر، مدیر مدلی از برنامه تعالی کیفیت را معیارهای مالکوم بالدریج به اجرا درآورد. این معیارها شامل 7 زیر مجموعه بودند : رهبری، برنامه ریزی استراتژیک، تمرکز بر دانش آموزان، ذینفع ها و بازار، اطلاعات و تحلیل، تمرکز بر کادر آموزشی و کارکنان، مدیریت فرآیند و نتایج عملکردی سازمان. مجریان احساس می کردند که مدل تعالی، با اقدامات و اجراهای تاکتیک محلی پشتیبانی می شود، اما هماهنگی لازم بین استراتژی، ارزیابی عملکرد و بهبود عملکرد، وجود نداشت. در تحقیق کاپلان و نورتون (2006)گروه اجرای پروژه تلاش می کرد که جمع آوری داده ها و فرآیند های گزارش دهی اعتبار کافی داشته باشد این گروه هدف های عملکردی هر معیار با الگو برداری بر اساس روند های تاریخی و مقایسه با سایر مدارس تعیین نمود سپس مدارس محلی اقداماتی را برای رسیدن به هدف های مطرح شده اجرا کردند در انتهای سال2001 تمام مدارس FCAA از روش کارت امتیازی متوازن برای توسعه برنامه های استراتژیک و راهنمایی تخصیص منابع استفاده می کردند. نقشه استراتژی: اهداف تاثیر اجتماعی در نقشه استراتژی تاثیر اجتماعی در نقشه استراتژی FCSS هدف های توقیف دانش آموزان را نشان می دهد تحصیلات مناسب و رقابت در سطح ملی FCAA سطح مناسب تحصیلات را با نمرات دانش آموزان و درصد اتما م دوره دبیرستان می سنجد و رتبه ی دانش آموزن خود را در سطح ملی با آزمون های یکسان کشوری و عملکرد فارغ التحصیلان خود در 2 سال ابتدایی کار یا تحصیل در دانشگاه اندازه گیری می نماید. سطح بعدی نقشه استراتژی شامل مجموعه ای از توفیق دانش آموازان است که در فضای امن و غنی ایجاد می نماید که با حضور مشارکت و فعالیت در برنامه های فوق برنامه مدرسه سنجیده می شود این سطح شامل هدف های دو ذینفع دیگر FCSS نیز هست رضایت و مشارکت اولیه که با تحقیق از اولیا در مورد کیفیت و ایمنی نیز به این امر کمک می کند هدف های خدماتی که در نتیجه فرآیند های داخلی به دانش آموزان و جامعه ارزش ارائه می شود شامل :اثر بخشی آموزشی (آموزش مربیان و استفاده از فن آوری)ایاب و ذهاب، تجهیزات و ساختمان ها (گزارشی بازرسی تجیهزات، تقاضای تعمیرات عقب افتاده آمادگی در فصل شروع مدرسه (درکتاب ها ومعلمان در نخستین روز مدرسه پیشبینی دقیق هزینه ها و ثبت نام )تغذیه دانش اموزان (مشارکت دانش آموزان در برنامه غذایی) می باشد اهداف رشد و یادگیری با شایستگی های کارکنان ارتباط دارد و با تعداد معلمان با حداقل هفت سال سابقه،درجات دانشگاهی و گواهی نامه های معتبر اخذ شده، سنجیده می شود رضایت کارکنان سطح ارتباطات کارگروهی و روحیه کارکنان و دانش آموزان سنجیده می شود منظر مالی را در پایین نقشه استراتژی قرار داده است چون معتقد است که مدیریت مالی صحیح با معیار های هزینه های پشتیبانی ساختمان توازن وجوه و تغییرات بودجه سنجیده می شود. لارس گوران (2001)، در یک پژوهش، بطور ویژهای به استفاده از کارت امتیازی متوازن در مدیریت سلامت و چگونگی تاثیر و ارتباط متقابل بین سلسه مراتب و کنترل افراد در سازماندهی، تمرکز کرده است. وی عملکرد کلنیکها را از سال 1990 تا سال 2000 مورد بررسی قرار داده و بیان می کند که عوامل مدیریتی و سیاستگذاریها در استفاده از کارت امتیازی متوازن تاثیر دارند. ژورژف بیکف و توماس پفی فر (2003)، به مطالعه ی میزان استفاده از BSC در بین کشورهای آلمانی زبان پرداخته اند. از میان 45 کمپانی انتخاب شده بعنوان نمونه ، 42 کمپانی به پرسشنامه پاسخ دادند که برابر آن ؛ تقریباً همگی از سه عنصر مالی، مشتری و فرآیند داخلی کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد استفاده کرده اند. کمتر از یک سوم ؛ از همه چهار بعد
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 08:21:00 ب.ظ ]
|