منابع پایان نامه – کشاورزی، امنیت غذایی |
در ماده 37جهت تضمین بهداشت کالاهای عرضه شده، خودداری از عرضهی کالا با علم به غیر بهداشتی بودنِ آن را اجباری اعلام داشته: «فروشگاهها، سوپرمارکتها، تعاونیها و سایر اماکن باید از عرضه و تحویل کالای غیربهداشتی خودداری نمایند. ……». در این قانون، حتی سازمانها و شرکتهای واردکننده و تولیدکننده مواد اولیه نیز مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و در ماده 38 این قانون در خطاب به این اشخاص حقوقی، آنها را موظف کرده در عرضهی مواد اولیهی خود به واحدهای دارای مجوز و یا پروانه ساخت عرضه کنند: «سازمانها و شرکتهای واردکننده و تولیدکننده مواد اولیهی غذایی، آرایشی و بهداشتی در صورتی میتوانند کالای خود را به تولیدکنندگان موضوع ماده 31 این قانون عرضه نمایند که واحدهای مذکور دارای مجوز و یا پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند ….». آنچه که از مطالعه این سه ماده به وضوح دریافت میشود، سیاست پیشگیرانهای است که مانع ورود کالاهای غیر بهداشتی یا فاقد مجوز و پروانه ساخت به بازار میشود و حتی در ماده 38، همانطور که خواندیم، طرف معامله قرار دادن واحدهایی که اصول این قانون را رعایت نمیکنند ممنوع اعلام کرده است. و از آنجا که این تدابیر در مرحلهی قبل از وقوع ارتکاب فعل مجرمانه است، این مواد را در مبحث تدابیر کنشی گنجاندیم. تامین امنیت غذایی، از جمله اهدافی است که قانونگذار در تصویب قانون پنجم برنامه توسعه مصوب سال 89، دولت را در ارتقاء سطح کلی حمایت از کشاورزی، هدایت کرده است: «ماده149ـ قانون پنجم برنامه توسعه مصوب سال 89، دولت مجاز است با هدف تأمین امنیت غذایی اقدامات زیر را انجام دهد: الف ـ ….. ب ـ ارتقاء سطح کلی حمایت از کشاورزی به حداقل سی و پنج درصدِ (35%) ارزشِ تولیدِ این بخش ج ـ …..». در واقع، چاره اندیشیِ تدابیری توسط دولت که محصولات کشاورزی به سطح معینی از تولید برسد و برای این مقصود، حمایت از کشاورزی (از جمله زنبورداری) را در پیش بگیرد، سیاست کنشیای است که از ارتکاب افعال متقلبانه توسط تولیدکنندگان جهت افزایش محصولات خود، جلوگیری می کند. علاوه بر حمایت دولت بر کمیت تولیدات کشاورزی، در تبصره 2 همین ماده، الزام دولت نسبت به ارتقاء کیفیت محصولات غذایی، خاطر نشان شده است: «تبصره2ـ دولت برنامه تأمین سلامت غذا از مزرعه تا سفره را طی سال اول برنامه، تصویب و اقدامات قانونی لازم برای اجرای آن را به عمل آورد.». آنچه که مبرهن است، توجه به کیفیت محصولات غذایی، نسبت به کیفیت آنها در الویت قرار دارد؛ چراکه کیفیت مواد غذایی، تاثیرِ مستقیم بر سلامتی مصرف کننده میگذارد. به عنوان مثال؛ یکی از مفیدترین مواد غذایی برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، عسل طبیعی است. حال با توجه به سوء استفادههای بسیاری که بسیاری از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و واسطهها انجام می دهند، و عسل غیر طبیعی و اکثرا عسل تقلبی، به دست این دسته از مصرف کنندگان میرسانند، که با تصور اینکه این محصول جهت درمانِ خویش خریداری می کنند و قیمیت گزافی را هم میپردازند، علاوه بر ضرر مالی -که قابل جبران است-، آسیب به سلامت ایشان، نتیجهای است که متاسفانه غیر قابل جبران میباشد. لذا توجه به این امر خطیر و سعیِ هرچه بیشتر، در پیشگیری از بروز اینگونه حوادث از طریق سیاست کنشی، هم به تقویت قانونگذاری میانجامد و هم اینکه این شیوه، قبل از دخالت نهادهای دولتی و کارکردهای تحمیلی، ازطریق مشارکت افراد جامعه و واحدهای مردمی، رسیدن به نتیجهی مطلوب –که همان تضمین سلامت افراد جامعه است- را، تسهیل می کند. ماده32 قانون برنامه پنجم برنامه توسعه مصوب سال 89، با تاکیدِ بر تداوم فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که در بند (الف) ماده (84)[14] قانـون برنامه چهارم توسعه، پیش بینی شده بود؛ همچنان سعی در ادامهی سیاست کنشیِ سابق، در تضمین سلامت تولیدات غذایی را دارد؛ چراکه هدف از تشکیل این شورا، نهادینه کردن مدیریت، سیاستگذاری، ارزشیابی و هماهنگی این قلمرو از جمله: امنیت غذا و تغذیه در کشور، تأمین سبد مطلوب غذایی و کاهش بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و گسترش سلامت همگانی در کشور، میباشد. البته به وظایف این شورا، در بند «ب» این ماده، باید اشاره کرد که مجددا سیاست کنشی و نقش پیشگیرانهی این شورا در تولید محصولات غذایی ناسالم، را تکرار کرده است: «الف ـ فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که برابر بند (الف) ماده (84)[15] قانـون برنامه چهارم توسعه با ادغام شـورای غذا و تغذیه و شورای عالی سـلامت تشکیل شده است در مدت اجرای برنامه پنجم ادامه مییابد. تشکیلات و شرح وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه میشود و پس از تأیید معاونت به تصویب هیأتوزیران میرسد. ب ـ استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرحهای بزرگ توسعهای با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید معاونت، تدوین و پس از تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط معاونت برای اجراء ابلاغ میگردد. مصادیق طرحهای بزرگ توسعهای به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید معاونت مشخص میشود.».
بند سوم: بیمه
بیمهی محصولات کشاورزی –و اختصاصا زنبورداری- وهمچنین فردِ شاغل در رشتههای کشاورزی از موضوعاتی است که اخیرا در قوانین ومصوبهها، به آن پرداخته شده است که به صورت جدی و فعالتر، انجام وظیفه کند. صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بر اساس قانون بیمه محصولات کشاورزی، در سال ۱۳۶۳، توسط مجلس دوم، بعنوان زیر مجموعهی بانک کشاورزی تاسیس شد. این قانون، رسیدگی به خساراتِ کشاورزان، در بازهی زمانیِ طولانی و پرداخت درصد پایینی از حق بیمه به خسارت دیدگان، را به دنبال دارد که همین امر، انگیزهی کشاورزان در بیمه کردنِ محصولاتِ خود را بسیار کاهش داده است. سیاستگذاریِ قانونگذار در ماده73 قانون برنامه پنجم توسعه به این نکته توجه خاص داشته که دولت را در مورد بیمهی بیکاری و تأمین اجتماعی موظف به چارهاندیشی کرده است: «دولت موظف است تا پایان سال اول برنامه، اقدامات قانونی لازم برای اصلاح قانون کار و قانون تأمین اجتماعی و روابط کار را با رعایت موارد زیر به عمل آورد: ب ـ تقویت بیمه بیکاری به عنوان بخشی از تأمین اجتماعی و شغلی کارگران با رویکرد افزایش پوشش و گسترش بیمه بیکاری و بیکاران در شرایط قطعی اشتغال.» زمانیکه فعال اقتصادی، از آیندهی مالیِ خود اطمینان داشته باشد و در این فکر نباشد که با هر یک از بلایای طبیعی، قسمتی از سرمایهی وی بدون جبران مالی، از بین خواهد رفت، مسلما رعایت وجدان کاری و تولید و عرضهی محصول با کیفیت و استاندارد، به میزان حمایت از وی، بالا خواهد رفت و متقابلا مصرف کننده نیز با اطمینان بیشتری، محصولات کشاورزی را مصرف خواهد کرد. اما متاسفانه، به علت حمایت ضعیف بیمه از زنبورداران، و نادیده گرفتن سود مالیِ آنان –مخصوصا کسانی که تنها ممر درآمدشان زنبورداری است-، به ناچار آنها نیز مجبور به کاری میشوند که درآمد خود را افزایش داده و جبران خسارات پیشآمده را بکنند. به عنوان مثال علاوه بر عسلی که از زنبورستانِ خود برداشت می کند، ممکن است به تولید عسل تقلبی نیز دست زد و یا در فرآیند تولید عسل با افزایش میزان شکر به تغذیهی زنبوران، آنها را وادار به تولید بیشتر عسل می کند. بهر حال حمایت از زنبوردار، قبل و بعد از وقوع حادثه از وظایف مسلم بیمه میباشد؛ خواه با جبران خسارت مالیای که وقوع بلایای طبیعی رخ داده و خواه، تدبیری برای جلوگیری از ورود خسارت بر زنبورردار توسطِ این بلایای طبیعی. به عنوان مثال، در اختیار قرار دادن وسایل نقلیهی لازم، جهت نقل و انتقال کلنیها به منطقهی امن، مانع ورود خسارت به زنبوردار میشود و این خود، نکتهی مثبتی در جهت حمایت زنبوردار است.
بند چهارم: اجباری کردن استاندارد محصولات
قوانینِ مربوط به استاندارد محصولات، در قانون اصلاح قوانین و مقررات استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و اصلاحیههای بعدی مصوب سال 71، مقرر شده است که با توجه به عام بودنِ این قانون، میتوان آنرا به مواد غذایی و اختصاصیتر به محصولات و تولیدات زنبورعسل تسری داد و جهت بررسیِ استاندارد عسل میتوان از این ماده پیروی کرد. بر اساس تبصره 5 از ماده 6 قانون مذکور، عهدهدار اجرای مقررات استاندارد، موسسهی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد: «شورایعالی استاندارد موظف است مسئولیت
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 05:39:00 ب.ظ ]
|