آ. س .ز نیز یکی از موارد تفکیک و طبقه بندی زندانیان را سابقه آنها عنوان نموده و جهت نیل به این منظور تنها مقرر نموده مجرمین به عادت و افراد شرور در تبعید گاه نگهداری خواهند شد . 8- تفکیک زندانیان بیگانه بطور کلی، اتباع بیگانه که در زندانهای یک کشور دیگر بسر می برند، تحت رژیم مشابه اتباع داخلی نگهداری می شوند . ولی بیگانگانی که در اثر تقاضای استرداد از طرف دولت متبوع خود توقیف می شوند ، چون هنوز جرم آنان در نظر مقامات قضائی کشور توقیف کننده محرز نگردیده و امکان بیگناهی آنان موجود است ، علی الاصول مطابق رِژیم متهمین و باز داشتیهای موقت نگهداری می شوند ، تا حیثیت و شئون ظاهر و شخصیت باطنی آنها حفظ گردد. [153] اما لازم به ذکر است که آ. س . ز سال 72 این امر را مورد توجه قرار نداده و مساله را به سکوت واگذار نموده است [154] 9- تفکیک محکومین به اعدام محکومین به اعدام باید مورد مراقبت مستمر به منظور جلوگیری از فرار یا اقدام به خودکشی  قرار گیرند بهمین جهت  است در این قبیل زندانیان معمولاً در سلولهای انفرادی که قابل مشاهده و کنترل  از محل مجاور باشند نگهداری شده و یک نفر مامور مراقبت از آنها بطور دائم  بر عهده  می گیرد [155] آ س ز سال 72 نسبت به تفکیک این گروه  از زندانیان  و نظام حاکم بر آنها ساکت است [156] 10- تفکیک زندانیان نظامی و انتظامی زندانیان نظامی و انتظامی نیز با توجه به حساسیت شغل و روحیاتشان  بهتر است از سایر محکومان جدا گردند لیکن متاسفانه ا س ز سال 72 در این خصوص نیز مقرراتی پیش بینی ننموده است [157] و- تغذیه زندانیان یکی از مسائل مهم و ضروری در جهت  تقویت جسمی و حفظ سلامتی و تندرستی زندانیان تهیه برنامه غذایی مفید است که متضمن کالری مورد نیاز بدن آنان باشد بند1- فقه اسلام توجه به احتیاجات فرد زندانی و مهمتر از همه نیازها تامین غذای آنان در حقوق اسلامی نیز سابقه ای طولانی دارد در این باره می توان به نام قاضی« ابویوسف» فقیه حنفی اشاره کرد که در پاسخ  به تقاضای  هارون الرشید  خلیفه عباسی  مبنی بر تدوین طرحی درباره زندان و حقوق زندانی ، موارد متعددی از این حقوق را گوش زد می کند[158] در این نامه آمده است : «… خلفای پیشین همواره درباره زندانیان و خوراک و نان و خورش و پوشاک تابستانی و زمستانی و …آنها توجه کامل داشته اند و نخستین کسی که در این مورد اقدامات مفید انجام داده است امام علی(ع) در عراق بوده است پس از او نیز خلفای بعدی از جمله معاویه در شام به پیروی از آن حضرت به این طریق عمل نموده اند…»[159] دکتر« عطیه مصطفی» نیز در کتاب « نظم الحکم بمصرفی عهد الفاطمیین » آورده است : « نخستین کسی که از خلفای راشدین در مورد خوراک و پوشاک تابستانی  و زمستانی و … زندانیان مقرراتی وضع کرد  و اهتمام به خرج داد امام علی (ع) بوده است . در صورتی که مجرم زندانی را مالی بود ، احتیاجات او را از مال خودش در زندان تامین می کرد و در غیر اینصورت  از بیت المال برای او خرج می نمود»[160] مولف کتاب « الفقه السنه» نیز درباره لزوم تامین غذای زندانیان می نویسد: « لازم است که … از بیت المال مخارج زندانیان تامین شود و به هر یک از زندانیان به اندازه کافی غذا و پوشاک اعطا گردد…» [161] از میان فقهای معاصر نیز می توان از آیه ا… منتظری و آیه ا… حسینی شیرازی نام برد که به لزوم تامین خوراک و پوشاک مناسب زندانیان نظر داده اند. در این باره آیه ا… منتظری می فرمایند : « بر امام مسلمین واجب است که نیازمندیهای زندانیان در زمینه های مادی و معیشتی مانند خوراک، دارو و هوای صاف و ناآلوده پوشاکهای تابستانی و زمستانی و دیگر نیازمندیها و تسهیلات لازم را فراهم آورد…»[162] آیه الله حسینی شیرازی  در یازدهمین  حق از حقوق زندانیان آورده است « یازدهم : غذا ، آشامیدنی و پوشاک مناسب با زندانی و فصول سال  مانند تابستان و زمستان و …»[163]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...