عوامل درونی: اهداف بازاریابی، استراتژی آمیخته بازاریابی، هزینه و ملاحظات سازمانی. عوامل بیرونی: ماهیت تقاضا و بازار رقابت، اقتصاد، دولت، واسطه‌ها. 2-2-16- مراحل قیمت گذاری مرحله اول: تعیین هدف بلند مدت قیمت گذاری در اولین مرحله باید هدف از قیمت گذاری تعیین شود اهداف قیمت گذاری بسیار متنوع هستند که در قسمت قبل توضیح داده شد. مرحله دوم: تعیین میزان تقاضا هر قسمتی موجب سطح متفاوتی از تقاضا می‌شود و از این رو، بر هدف بازاریابی شرکت اثر متفاوتی خواهد گذاشت. رابطه بین قیمت و تقاضاهای حاصل، باعث می‌شود که یک منحنی تقاضا بوجود آید. برای تعیین میزان تقاضا لازم است که حساسیت تقاضا نسبت به قیمت، برآورد منحنی‌ تقاضا و کشش تقاضا در برابر قیمت نیز مورد بررسی قرار گیرند. مرحله سوم: برآورد هزینه‌ها در حالی که تقاضا می‌تواند سقف قیمتی را که شرکت برای محصولات خود در نظرگرفته می‌گیرد، تعیین می‌کند، هزینه‌ها کف را تعیین خواهند کرد. بنابراین هر شرکتی باید قسمتی را در نظر بگیرد که بتواند هزینه‌های تولید، پخش و فروش محصول را پوشش دهد و برای کار و ریسکی که شرکت پذیرفتند، بازده معقولی ارائه کند. مرحله چهارم: تجزیه تحلیل محصولات، قیمت‌ها و هزینه‌های شرکت رقیب هنگامی که شرکت‌ با توجه به تقاضای بازار، قیمت و هزینه‌ها را برآورده می‌کند، باید هزینه‌‌ها و قیمت‌های شرکت‌های رقیب و واکنش آنها در برابر قیمت، محصولات خود را مورد توجه قرار دهند و در محاسبات خود منظور کند. مرحله پنجم: انتخاب روش قیمت گذاری در این مرحله باید از بین روش‌های قیمت گذاری روش مناسب را انتخاب کرد. بطور کلی روش‌های قیمت گذاری عبارتند از: 1- قیمت گذاری بر مبنای افزودن به بهای تمام شده. 2- قیمت گذاری بر مبنای بازده مورد نظر. 3- قیمت‌گذاری بر مبنای ارزش. 4- قیمت گذاری بر مبنای نرخ رایج. 5- قیمت گذاری برمبنای پیشنهادهای مهر و موم شده. مرحله ششم: انتخاب قیمت نهایی روش‌های قیمت گذاری در مرحل قبل، باعث می‌شوند که دامنه قیمت‌هایی که شرکت می‌تواند انتخاب کند محدود شود و به قیمت نهایی برسد. البته شرکت هنگام انتخاب قیمت نهایی ناگزیر است عوامل دیگر تاثیرگذار را نیز مورد توجه قرار دهد. برخی از این عوامل تاثیرگذار عبارتند از: قیمت گذاری برمبنای روان شناسی، سایر اجزای آمیزه بازاریابی تاثیرگذار بر قیمت، سیاست‌های قیمت گذاری شرکت و اثر بر سایر گروه‌ها. (ممقانی، 1390) 2-2-17- ارتباط قیمت شبکه و نرخ تماس با ارزش از دیدگاه مشتریان اپراتور تلفن همراه: قیمت نقش اساسی در بازار ارتباط تلفنی به ویژه برای فراهم کنندگان خدمات تلفن موبایل ایفا می‌کند. کولمان[22] (2000) درآمد حاصل از تعداد دقایق تماس موفقیت اصلی تجاری را برای فراهم کنندگان شبکه معین می‌کند. همچنین وی افزود که موفقیت بخش مخابرات در محیط بازار تا حد زیادی به تداوم کاربرد و سیاست‌های قیمت‌گذاری بستگی دارد که ضروری است در چند سطح مورد بررسی قرار گیرد. دراگانسکا و جین[23] (2003) عنوان کردند که یک راهبرد مشترک برای شرکتی که قصد دارد محصول یا خدماتش را توسعه دهد متمایز کردن پیشنهادات بصورت عمودی می‌باشد بنابراین می‌توان این فرضیه را مطرح ساخت قیمت تماس تاثیر برجسته ای برادراکات مشتری از انتخاب فراهم کننده خدمات تلفن موبایل دارد. (میرزایی‌نژاد و همکاران، 1390). احسنول هاکو (2006) عنوان می‌کند که قیمت شبکه می‌تواند بر ادراک مشتریان اپراتور تلفن همراه تاثیر زیادی داشته باشد. قیمت شبکه (قیمت سیم کارت) یکی از عوامل ابتدایی است که هم قیمت بالای آن و هم قیمت پائین آن برادراک مشتری اثر خواهد گذاشت. (میرزایی نژاد و همکاران، 1390) احسنول هاکو (2006) بیان می دارد که علاوه بر قیمت شبکه نرخ برقراری تماس با مشترکین اپراتور و همچنین با سایر اپراتورها مطابق با کیفیت برقراری تماس تاثیر بالایی بر ادراک مشتریان دارد بطوری که این ویژگی اپراتور قادر است مشتری را وفادار یا او را از اپراتور خود رویگردان کند.(میرزایی نژاد و همکاران، 1390).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...