پایان نامه منابع مالی شهرداری؛مدیریت شهری کشورفرانسه |
مدیریت شهری درکشورفرانسه
جمهوری فرانسه با 551000 کیلومتر مربع مساحت و 6/56 میلیون نفر جمعیت، دارای تراکم جمعیتی معادل 7/102 نفر در کیلومتر مربع است.
کشور فرانسه از 26 منطقه (Region) تشکیل شده که 4 منطقه در زمره مستعمرات این کشور قرار دارد. به علاوه فرانسه از 100 دپارتمان (Departments) تشکیل شده که 4 ناحیه در زمره مستعمرات این کشور قرار دارد. در پایینترین حد تقسیمات کشوری در فرانسه کمونها (Communes) با تعداد 36666 قرار دارند که همان حکومتهای محلی محسوب میشوند.
چارچوب قانونی حکومتهای محلی و برنامهریزی توسعه شهری از زمان ناپلئون به بعد، سیستم مدیریتی فرانسه همواره متمرکز بوده است. تمام تصمیمات در ارتباط با برنامهریزی شهری و منطقهای حتی صدور مجوز ساخت و ساز توسط مقامات دولتی صادر میشده است.شهرداران که بیشتر مدیریت کمونها را بر عهده دارند در این زمینه اختیارات محدودی داشتهاند.
در آغاز سالهای 1982 دولت به منظور تمرکززدایی با تصویب قانون شماره 213 _ 82 نخستین گامها را برداشت. براساس این قانون، شهرداریها، دپارتمانها و مناطق به طور آزادانه به وسیله شوراهای منتخب اداره میشوند.
این قانون نکات مهم زیر را دربر دارد:
- شوراها نیاز به تایید فعالیتهای خود قبل از انجام آن به ویژه در مورد خدمات عمومی و امور اقتصادی محلی نخواهند داشت.
- تصمیمات محلی دو هفته بعد از اعلام آن میتواند به اجرا درآید.
- تمام ابزار برای منتفی کردن تصمیمات مقامات محلی از میان برداشته شدند.
- ابلاغیههای شهردار به وسیله فرماندار و کمیسیون دولت مرکزی نمیتواند به حالت تعلیق درآید.
- استعفانامه اعضای شورا به جای فرماندار کمیسیون باید به شهردار تحویل داده شود.
- فرماندار / کمیسیونر دیگر قادر نخواهد بود، اعضای شورا را به خاطر سه غیبت متوالی از عضویت در شورا اخراج کند.
بودجه دیگر نیازمند تصویب قبلی نیست. نظارت و کنترل بر بودجه فقط از طریق قانونی به وسیله دادگاه و یا اداره نظارت منطقهای میتواند اعمال شود. این نظارت فقط شامل تبعیت از قوانین مصوب بودجه بوده و شامل نحوه انجام هزینهها نمیشود.
به دنبال تصویب این قانون، قانونهای دیگری در ارتباط با وظایف و اختیارات دولت و حکومتهای محلی، منابع مالی، کارکنان حکومتهای محلی، انتخابات محلی، مشارکت مردمی و غیره در راستای تقویت حکومتهای محلی به تصویب رسید
تا 30 سال قبل حکومتهای محلی در فرانسه وظایف و اختیارات محدودی داشتند. اما بعد از تمرکززدایی سال 1982 به وظایف این نهادها افزوده شده است، چنان چه ابعاد مختلف مدیریت شهری از جمله مدارس حمل و نقل، کمک به شرکتهای تجاری و آموزش حرفهای را در بر میگیرد. علاوه بر این سعی شده است تا تقسیم کار منطقی بین سطوح مختلف حکومتهای محلی یعنی دپارتمانها و کمونها به وجود آید. پیش از این به علت وجود سطوح گوناگون مدیریتی دولتی و حکومتهای محلی مشخص نبود، که هر کدام از مسولیت ها به عهده که بوده و مردم اگر اعتراضی داشتند به که رجوع کنند. ولی امروزه سطح تحتانی حکومتهای محلی، بیشتر فعالیتهای خود را در زمینه مدارس ابتدایی کاربری زمین و مسکن متمرکز کرده است. در حالی که دپارتمانها در فرانسه خدمات در امور اجتماعی، حمل و نقل، برنامهریزی اقتصادی، برنامهریزی سرمایهگذاری و تحصیلات برای بزرگسالان توجه دارند.
منابع مالی حکومتهای محلی در فرانسه بستگی به این که برای هزینههای جاری مورد استفاده قرار میگیرد یا برای سرمایهگذاری، فرق میکند.
در راستای هزینههای جاری منبع درآمدی حکومتهای محلی در فرانسه کمک بلاعوض بستگی به مقدار مالیاتهای جمع آوری شده دولتی و نیازهای مالی و قدرت درآمدزایی حکومتهای محلی، هر ساله تغییر میکند. علاوه بر این منبع، حکومتهای محلی خود از طریق مالیات بر زمین، اقامت، مشاغل، دفع مواد زاید و حمل و نقل میتوانند کسب درآمد کنند.
منابع مالی برای هزینههای سرمایهگذاری از طریق مالیات بر ساختمان نوسازی و توسعه، تراکم ساختمانی، سهم بخشی از مالیات بر ترافیک جمع آوری شده از سوی دولت مرکزی، یارانههایی از دولت مرکزی، منطقهای و دپارتمانها، و وامها، تامین میشود.
. “ مدیریت شهری در فرانسه ” برگرفته از سایت مرکز اطلاعات علمی تخصصی مدیریت شهری. ( )
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 05:38:00 ق.ظ ]
|