ب( یک متغیر جدید یعنی اهمیت سیستم اضافه شد تا کمک کند که متغیرهای سودمندی کاربر و رضایتمندی کاربر را توضیح دهند. ج( علیت همزمان میان استفاده و رضایتمندی کاربر را با علیت یک سویه جایگزین کردند، یعنی سودمندی باعث رضایتمندی کاربر میشود، اما عکس آن رخ نمی دهد. نتایج تجربی آنها حمایتی جایگزین را برای (جریان مخالف) دو سوم مدل مک لین و دلون (1996) ارائه می دهد. علیرغم، مقالۀ معروف دلون و مک لین(1992) نقد قابل توجهی را از سدون (1997) در پی داشت. او در بین چیزهای دیگر ادعا کرد که این مدل گیج کننده است، زیرا این مدل تعریف های علیتی و فرآیندی موفقیت سیستم می شود. بر این اساس، او مدل» استفاده های اطلاعاتی«  را با هم ادغام می کند که باعث تفسیر اشتباه شاخص موفقیت سیستم های اطلاعاتی، را دوباره مشخص کرده و مدل اصلی مک لین و دلون را به دو ریز مدل تقسیم نمود، روی هم رفته، مدل سدون شامل سه نوع متغیر می­باشد: مقیاس­های اطلاعات و کیفیت سیستم، مقیاس های کلی مفهومی مزایای شبکه­ای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی و استفاده از سیستم به عنوان رفتار. در این پژوهش، ریز مدل سدون درباره موفقیت سیستم­های اطلاعاتی مربوط به منافع خاص می­باشد که در آن کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات نگه داشته می شود.    لیواری[129] (2005)  در تحقیقی با عنوان ” آزمون تجربی مدل دلون و مک لین در موفقیت سیستم های اطلاعاتی برخط” بیان نمود که یک سیستم اطلاعاتی بر خط باید حداقل ویژگی هایی داشته باشد که شامل قابلیت دسترسی راحت، انعطاف پذیری سیستم، یکپارچگی سیستم و زمان پاسخگویی می باشد. توسط رابرت جانستون، پیتر جونز[130] درسال 2004 درانگلستان پژوهشی با عنوان بهره وری خدمات نسبت به درک رابطه بین بهره وری عملیاتی و مشتری انجام شده، هدف این مقاله بررسی بین زمان، تلاش و هزینه صرف شده توسط مشتری وتاثیرآن برتجربه مشتریان وارزش درک شده و نهایتاً رضایت مشتری است که رابطه مثبتی بین اینها وجود دارد، یعنی مشتریان ممکن است مایل به صرف زمان و تلاش، خود را برای رسیدن به خدمات بهتر که به نوبه خود، بهره وری عملیاتی را بهبود می بخشد باشند(رابرت جانستون، پیتر جونز، 2004، 209).    زویران و الریچ[131](2003) در تحقیقی با عنوان” اندازه گیری رضایت کاربران از سیستم های اطلاعاتی” بیان نمود که اندازه گیری رضایت کاربران از سیستم های اطلاعاتی از تاریخی به تاریخی متفاوت است و هر زمانی نیازمند شیوه اندازه گیری خاص خود می باشد. علتی که در این تحقیق بیان شده این است که در هر زمانی عامل خاصی بر این سیستم­ها اثر گذار بوده و خواسته­ های کاربران هم در هر زمانی متناسب با همان شرایط زمانی است. پژوهشی ­دیگر­ در سال 2003، توسط اداره ملی مالیات کشور تایوان و همکاری آقای چائو و همکارانش[132] تحت عنوان­: شاخص­های پذیرش روش­های پرداخت الکترونیکی مالیات؛ رضایتمندی­ از سوی مالیات دهندگان صورت گرفت­. هرچند پذیرش اولیه مالیات الکترونیک، اولین مرحلۀ مهم است، موفقیت و اعتمادپذیری طولانی مدت مالیات الکترونیک به استفاده مداوم ازآن بستگی دارد، نه به اولین استفاده. نتایج این تحقیق نشان داد که رضایتمندی کلی مالیات دهندگان­، قویاً با قصد استفاده مالیات دهندگان برای سال بعد مرتبط است و گفته می­شود که با تشویق مالیات دهندگان مبتنی ­بر پذیرش مالیات الکترونیک­، دولت باید همواره ارزش مالیات الکترونیک را افزایش داده­، کیفیت خدمات را بهبود ببخشد و سطح پذیرش شهروندان را از طریق سنجش رضایتمنـدی مشتری­ها براساس یک مسـئله­ ادامه­دار ارزیابی کند­. همچنین گفته­ می شود­ که هر دو روش­ پرداخت الکترونیکی­ به طور­ معناداری بالاتر از سطح رضایتمندی روش دستی است که نشان می دهد شهروندان خدمات الکترونیکی مالیات دولت را ارج نهاده و قصد استفاده آنها­ از ­مالیات الکترونیک افزایش یافته است. این مطلب با گفته چو و هو)[133] 2001 ( و جکسون و همکارانش[134](1997)، هماهنگ است که می گویند هرچه قدر کارکردن با یک سیستم آسان تر باشد، قصد کاربران برای کارکردن با آن بالاتر می رود. بنابراین تلاش در جهت بهبود سهولت عملکرد درک شده (برای مثال آموزش) می ­تواند باعث تشویق کاربران به استفاده شود. سهولت یادگیری شاخص مهم پذیرش روش های پرداخت مالیات از سوی شهروندان است. همچنین گفته می شود که روش رضایتمندی در سهولت یادگیری مهم است. بنابراین به نظر می رسد که سهولت یادگیری برای تصمیم گیری مهم است تا به روش پرداخت خود ادامه دهند. با این حال، تأثیر سهولت یادگیری بر مالیات دهندگان به روش قصد استفاده در روش های دستی و اینترنتی، بی معنا یا بسیار جزیی بود. در این پژوهش، تحلیل تک متغیری نشان داد که کاربران مالیات الکترونیک راضی تر از کسانی هستند که از این خدمات استفاده نمی کنند و پرداخت کنندگان الکترونیکی مالیات بیشتر مایلند که روش پرداخت خود را دنبال کنند. نتایج روشن می کند که مزایای مالیات الکترونیک ذاتی بوده و ادارات مالیاتی باید مالیات دهندگان را تشویق کنند که از آن استفاده کنند. نتایج تحلیل متمایزکننده می گوید که مالیات دهندگان دارای تحصیلات عالیه با تجهیزات خانگی کامپیوتری بیشتر مایلند که از روش های الکترونیکی استفاده کنند. همچنین نتایج تحلیل متمایز کننده برای نشان دادن خصوصیات قابل تمایز جمعیت شناختی که ادارات مالیات می توانند از آنها استفاده کنند تا مالیات دهندگانی را شناسایی کنند که بیشتر مایل هستند روش خاصی از پرداخت را برگزینند. روی هم رفته در این مطالعه، مردها بیشتر تمایل دارند که از روش پرداخت الکترونیکی استفاده نمایند. برعکس زنان روش دستی را بیشتر ترجیح می دهند.مالیات دهندگان غالباً مایل هستند که از روشی استفاده کنند که سال پیش استفاده کرده اند. در این مطالعه مالیات دهندگانی که روش دستی پرداخت مالیات را می پذیرند، دارای تحصیلات پایین تر و مسن تر بوده اند، تجربه کار با کامپیوتر و اینترنت کمتری داشتند، دارای منابع سیستم اطلاعاتی زیادی نیستند و به ندرت به اینترنت متصل میشوند. پژوهشی که در ژوئن 2003 توسط الیزابت و فومیکوهایاشی[135] با عنوان پرداختهای مشتری و پذیرش تکنولوژی صورت گرفته است. در این پژوهش با بهره گرفتن از نظرسنجی و جمع آوری داده ها به ارائه راهکاری در جهت گسترش استفاده از POS در مراکز فروش پرداختند. در این پژوهش فرض بر این است که بخشی از انتخاب شیوه پرداخت مربوط به گرایش مشتریان در پذیرش فناوری جدید و بخشی دیگر مربوط به ماهیت معامله است. بدین منظور به بررسی ساختار پرداخت در نقاط مختلف فروش پرداخته اند در این زمینه با در نظر گرفتن نقاط فروش با ویژگیهای  مختلف از جمله خواربار فروشی ها، ایستگاههای گاز، مکان های اداری، کتابفروشی ها، داروخانه ها، رستوران ها و مغازه های سلف سرویس، شیوه های مختلف و محتمل پرداخت مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله آنها انواع کارت ها (بدهی واعتباری) که مبتنی بر استفاده از ابزار POS می باشند به عنوان نماینده شیوه های پرداخت الکترونیک و پول نقد و چک نیز به عنوان نماینده های اصلی پرداخت سنتی مدنظر پژوهشگران اشاره نمود که با بهره گرفتن از نظرسنجی و جمع آوری داده­ ها به ارائه راهکاری در جهت گسترش استفاده از POS در مراکز فروش پرداختند بوده اند و متغیرهای جمعیت شناختی شامل متغیرهای منطقه ای، مالی  و نفوس (مربوط به سن، جنس و میزان تحصیلات) در جمع آوری داده ها مدنظر قرار گرفته اند، به طور کلی به توجه به آمار جمع آوری شده به این نتیجه دست یافتند که در بسیاری از نقاط فروش مطرح شده تمایل در استفاده از ابزار پرداخت الکترونیک نسبت به ابزار سنتی بیشتر می باشد و البته این امر به چگونگی  ارائه این ابزار و گسترش آن بستگی بسیار دارد و به طور کلی در مناطقی که از نظر مالی و سطح تحصیلات از درجه بالاتری برخوردار هستند و میانگین سنی جمعیت نیز پایین تر است احتمال استقبال از شیوه های الکترونیک بیشتر است.    دال و ترکزاده[136] (1988) در تحقیقی  با عنوان ” اندازه گیری رضایت نهایی استفاده کنندگان از سیستم های محاسباتی” کیفیت اطلاعات و کیفیت سیستم را به عنوان دو عامل موثر بر رضایت کاربران سیستم های اطلاعاتی معرفی نمودند. آنها بیان نمودند که کیفیت اطلاعات معمولاً با اندازه گیری ویژگی های اطلاعات و کیفیت سیستم با سادگی استفاده توسط کاربر بیان و ارائه می شوند.    جان بکر و همکارانش[137]، پژوهشی را به منظور بررسی تأثیر اجرای  CRM(از لحاظ فناورانه و سازمانی) بر روی جذب، رضایت و ابقای مشتریان انجام دادند و در آخر به این نتیجه رسیدند که بین اجرای سازمانی و فناورانه CRM اجزایی و جذب، رضایت و بقای مشتریان، ارتباط مثبتی وجود دارد. همچنین (دونکان موراری) و (گری هووات)، طی پژوهشی که در یک مرکز تفریحی _ورزشی استرالیا و با هدف بررسی ارتباط میان کیفیت خدمات و رضایت و قصد آتی مشتریان انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ارائه خدمات با کیفیت بر رضایت وقصد آتی مشتریان تأثیر مثبت داشته و این تأثیرگذاری از طریق ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان، به دست می آید. (رنه تراسراس و همکارانش)، نیز، در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که ارائه خدمات حرفه ای به مشتریان سبب دریافت ارزش بیشترتوسط مشتریان شده و رضایت آنان را ارتقاء می دهد، و در آخر این افزایش رضایت خود باعث بقای بیشتر مشتریان برای شرکت خواهد شد. همان طور که قبلا نیز ذکر شد از مطالب ذکر شده فوق می توان نتیجه گرفت که پرداخت الکترونیک هم یک فن آوری جدید محسوب شده و برای بررسی پذیرش فن آوری نیز مدلهای مختلفی ارائه شده و اغلب مدلهای پذیرش فن آوری از مدل دیویس یا تلفیق از مدل وی را مورد استفاده قرار داده اند. مدلهای گوناگونی نیز جهت سنجش رضایت مشتری با توجه به شرایط و موقعیت خاص سازمانها مطرح شده و بکار گرفته می شود که قبلاً معرفی و تشریح گردیده اند. به نظر این موضوعات ارتباط تنگاتنگی با همدیگر داشته و برخی از عوامل در این مدلها مشترک می باشد. ما نیز در این تحقیق سعی نموده ایم از مدلی استفاده نماییم که تا حد امکان جوابگو و مناسب مساله مورد بررسی جهت سنجش باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...