نکته : به موجب ماده 57 ق.ا.د.م.ج،  «خواهان باید رونوشت یا تصویر اسناد خود را پیوست دادخواست نماید…». و ماده 96 نیز مقرر می دارد : «خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت انها را ضمیمه دادخواست کرده است در جلسه دادرسی حاضر نماید…».  نکته ای که قابل ذکر است اینکه در ماده 57 به رونوشت یا تصویر اسناد اشاره شده، و در ماده 96 صرفا به رونوشت اسناد اشاره شده، و به تصویر اسناد اشاره نشده است، این نحوه تنظیم مواد این اختلاف را به وجود می آورد، که اگر خوانده در مقام دفاع تصویر سند را ارائه کند در صورتی که در اولین جلسه اصل آنرا ارائه نکند، و مورد تردید قرار گیرد از عداد دلایل خارج نمی شود.  چرا که ماده 96 به رونوشت اسناد اشاره داشته و ذکری از تصویر نکرده است.  در این خصوص اختلاف نظر است.  برخی نویسندگان معتقدند که دراینرابطه دادگاه بایستی به صحت و اصالت سندرسیدگی کند، نه اینکه آنرا از عداد دلایل خارج کند. به نظر نگارنده چون رونوشت و تصویر تنها ازاین نظر تفاوت دارد که در رونوشت برای الگو برداری صرفا از دست استفاده می شود، ولی در تصویر از تکنولوژی بهره گرفته می شود.  بنابراین بایستی دارای آثار یکسانی باشند، ولذا چه رونوشت و چه تصویر در صورت انکار و تردید و عدم اصول، بایستی دارای اثر واحد بوده و از عداد دلایل خارج شوند. از طرف دیگر مقنن در ماده 57 ق.ا.د.م.ج  و 74 ق. ا.د.م. سابق، خواهان را مخیر کرده است که تصویر یا رونوشت مستند دعوی خود را ارائه کند، بنابراین به نظر میرسد که مقنن تفاوتی بین آن دو( رونوست و تصویر ) قائل نبوده است. بنابراین ترجیح یکی بر دیگری از جهت عدم ارائه اصل،که یکی موجب خروج آن از عداد دلایل و دیگری موجب عدم خروج از عداد دلایل باشد،  ترجیح بلامرجع است، و به نظر می رسد که مقنن در تدوین مواد مزبور سهل انگاری کرده باشد.                

گفتار سوم : تکالیف مشترک اصحاب دعوا دراولیّن جلسه ی دادرسی

درگفتار اوّل و دوم این مبحث تکالیف خواهان از جمله ارائه ی اصول اسناد و هر نوع دلیل، ایراد و دفاع در پاسخ به خوانده ( گفتار اوّل ) و تکالیف خوانده مثل پاسخ به دعوی و ذکر ادله برای رد ادعای خواهان و مهیا کردن اصول اسناد و تصاویر آنها در اولین جلسه ی دادرسی ( گفتار دوم ) را بررسی کردیم . اکنون در این گفتار تکالیف مشترک اصحاب دعوی ( خواهان و خوانده ) در اولین جلسه ی دادرسی از قبیل حضور در جلسه ی دادرسی و ادای توضیح و آگاه نمودن دادگاه از دعاوی مرتبط را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

الف- حضور در جلسه و ادای توضیح

1- حضور در اولین جلسه ی دادرسی

هر یک از اصحاب دعوا به یکی از حالات زیر در جلسه دادرسی حضور می یابند : 1-1- خواهان یا خوانده راساً در جلسه دادرسی حضور پیدا کنند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...