مرحله 1 : هر یک از اعضاء گروه مستقلا و مخفیانه عقیده و نظر و یا راه حلهای را که درباره موضوع تصمیم گیری دارد را می نویسد . مرحله 2 : نظرات کتبی به یک ایستگاه مرکزی ارسال می شود در اینجا نظرات گردآوری و تکثیر می شوند . مرحله 3 : برای هر یک عضو ، تمامی نظرات ارائه شده ارسال می شود . مرحله 4 : هر عضو در مورد نظرات دیگران اظهار عقیده می نمایند و هر فکر جدیدی را که احتمالا در اثر آگاهی از عقاید دیگران در او بوجود آمده باشد ، می نویسد و نتیجه را به ایستگاه مرکزی برمی گرداند . مرحله 5 : مراحل 3 و 4 آنقدر تکرار می شود تا اتفاق آراء بدست آید .( آقائی فیشانی ، 1377).

  1. تکنیک آئینه مورینو :

یک راه حل خلاق برای حل اختلافاتی از قبیل ، اختلاف شدید کاری یا خانوادگی ، یا موارد مشابه از طریق اجرای درام اجتماعی وجود دارد . که به کمک این روش ، طرفین بازیکنان نقشها را در حال بازی مشاهده نموده و غالبا لحظاتی از بینش درباره رفتار خود مشاهده نموده و راه حلهائی را که تا آن موقع از نظرشان دور مانده بود فورا به نظرشان می رسد . در روش نمایش اجتماعی بازیکنان نقشها ، خود یک راه حل یا طیفی از راه حلهائی که برای طرفین صاحب اختلاف مورد قبول باشد بدست می آورند به همان ترتیب ، اختلافات همراه برخورد بین زنان و شوهرانی که با مشاورین خانواده کار می کنند و حتی اختلافات بین والدین و کودکان را می توان حل نمود . در مدارس مربیان و مشاورین و روانشناسان ممکن است این روش را برای یافتن راحلهای خلاق در مورد اختلاف بین دو کودک ، یک کودک و مربی وی ، دو مربی ، کودکان و مدیران مدارس و نظایر آن می توان مورد استفاده قرار داد . یک روش مشابه را می توان در درک و ارزیابی اختلافات موجود در موضوعاتی از قبیل تاریخ ، جامعه شناسی ، اقتصاد و علوم ، ادبیات و سایر رشته ها در تمامی سطوح آموزشی بکار برد .( تورنس ، قاسم زاده ، 1375) . 5 . تکنیک ارتباط اجباری : این روش توسط چارلز وایتینگ طراحی شده است ، نوعی رابطه اجباری و تحمیل شده بین دو یا چند چیز یا فکر است ، در امری که معمولا هیچ ارتباطی با هم ندارند . با مربوط ساختن دو فکر یا دو شیء که هیچ گونه رابطه ای با یکدیگر ندارند مفهوم تازه ای بدست می آید که زمینه ای برای ایده یابی و ایجاد تفکر خلاق می گردد .این روش مبتنی بر این اندیشه است که هر فکر یا شی ترکیب جدیدی از امور است . آسانترین راه برای انجام این شیوه استفاده از جدول است . اشیاء و تصورات و افکار در سمت چپ جدول به ترتیب نوشته می شود و اشیاء و تصورات دیگر در بالای جدول، نقطه تلاقی هر کدام ترکیب و مفهوم تازه ای است که بسیاری اوقات ایده بخش است . بنابراین در این روش افراد حاضر در جلسه برای یافتن ارتباط بین چیزهای نامانوس فکر می کنند . بدین ترتیب به ایده های جدید دست می یابند . مثال زیر برای روشن شدن طرز کار با این تکنیک است . یک تولید کننده محصولات شیشه ای به دنبال طراحی یک فراورده جدید و نو است . او برای یافتن این محصول جدید از تکنیک ارتباط اجباری به اینگونه استفاده می کند که فهرستی از محصولات ساخته شده از شیشه مانند حباب چراغ ، ایوان، آئینه ، بطری جام شیشه و مانند آن تهیه کرده و در مقابل آنها سیاهه ای از بازیهای مختلف را می نویسد سپس از اعضاء گروهی که برای یافتن محصول جدید گردهم آمده اند می خواهد که بین اقلام این دو فهرست رابطه ای را برقرار کند . گروه ممکن است در ایجاد این ارتباط به ایده جدیدی در مورد محصول شیشه ای برسد و مثلا طراحی لیوانهایی را پیشنهاد کنند که روی آنها شکلهائی نقش می بندد و بتوان با آنها بازی خاصی را انجام داد یا شیشه ای را تولید کرد که در مقابل ضربه های توپ مقاوم بوده و نمی شکنند و یا آینه چند تکه ای را تولید نمود که برای سرگرم کردن بچه ها می توان از آن استفاده نمود . در این مثال اگر فهرست بازیها در مقابل محصولات شیشه ای به نتیجه مطلوبی نرسید فهرست دیگری در زمینه کاملا متفاوت تنظیم شده  و از اعضاء خواسته می شود بین اقلام فهرست جدید و محصولات رابطه ای برقرار کنند . بطور خلاصه در تکنیک ارتباط اجباری اعضاء جلسه برای یافتن یک رابطه بین دو زمینه ای که با یکدیگر مانوس و مرتبط نیستند دست به تلاش فکری زده و در این راه به ایده ها و نظرات جدیدی دست می یابند . البته در آغاز جلسه هدف از ایجاد ارتباط اجباری برای شرکت کنندگان بیان میشود و آنها ضمن ایجاد ارتباط همواره در نظر دارند که که هدف اصلی چیست و باید به دنبال چه چیزی باشند . در مثال بالا هدف یافتن محصول جدیدی بود که از شیشه تولید می شد و ایجاد ارتباط اجباری باید منتج به یافتن این فراورده جدید می گردید (آقائی فیشانی، 1377) .

  1. روش فهرست سوالات :

در این روش فهرستی از سوالات مختلف تهیه می شود تا موجب برانگیختن قدرت تفکر و تصور فرد گردد سوالات آنگونه تنظیم می شوند که ایده برانگیز باشند این روش توسط اسبورن طراحی شده است . می تواند به شکل فردی یا گروهی مورد استفاده قرار گیرد . فهرست سوالات به افردکمک می کند تا بتوانند ایده های تازه و مناسبی پیرامون موضوعی که روی آن کار می کنند ارائه بدهند . زیرا این سوالات به منزله محرکی است که استعداد خلاق افراد را بکار اندازد حتی افرادی که قوه تخیل خلاق خویش را ، فعلیت بخشیده اند و در بروز خلاقیت موفق بوده اند باز نیازمند استفاده از این فهرست سوالات هستند .

  1. کاربردهای دیگر : آیا می توان از این وسایل استفاده دیگری نمود ؟

2.اقتباس : چه روش دیگری را میتوان برای این کار اقتباس کرد ؟ (آقائی فیشانی، 1377).

  1. روش فهرست خصوصیات :

این روش توسط رابرت کرافورد مطرح گردیده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...