خرید پایان نامه کارشناسی ارشد : هوش بازاریابی، انتخاب بازار |
خطمشىهاى بازاریابى باید با نیازهاى مصرفکنندگان و خطمشىهاى رقبا اصلاح و تعدیل گردند. شرکت با توجه به اندازه و وضعیت صنعت باید خطمشى را انتخاب کند که قویترین مزیت رقابتى ممکن را به دنبال داشته باشد. طراحى خطمشىهاى بازاریابى با تجزیه و تحلیل کامل وضعیت رقبا آغاز مىشود. شرکت بهطور دائم محصولات، قیمتها، کانالهاى توزیع و تبلیغات پیشبردى خود را با رقباى نزدیک مقایسه مىکند. با این خطمشی، شرکت قادر است زمینههاى ضعف و قوت بالقوه خود را تشخیص دهد. شرکت باید بهطور رسمى یا غیررسمى محیط رقابتى را براى یافتن پاسخ پرسشهاى ذیل زیر نظر داشته باشد: رقباى ما چه کسانى هستند؟ اهداف و خطمشىهاى آنان چیست؟ نقاط ضعف و قوت آنها کدام است؟ واکنش آنها در قبال خطمشىهاى رقابتى مختلفى که احتمالاً ما استفاده خواهیم کرد چه خواهد بود؟ انتخاب خطمشى بازاریابى رقابتی، بستگى به وضعیت شرکت در صنعت مربوطه دارد. د) تلاشهاى بازاریابى تلاشهاى بازاریابى فعالیتهایى را شامل مىشود که مدیریت بازاریابى جهت رسیدن به اهداف شرکت انجام مىدهد. این فعالیتها طیف وسیعى را شامل مىشود. مدیریت بازاریابى جهت تنظیم، اجرا و کنترل برنامههاى بازاریابى فعالیتهایى را تحت عنوان تلاشهاى بازاریابى انجام مىدهد که شروع آنها با تجزیهوتحلیل رقبا و خطمشى بازاریابى رقابتى است. لذا جهت درک مدیریت تلاشهاى بازاریابى پرداختن به این موارد ضرورى است: تجزیهوتحلیل رقبا و خطمشیهای بازاریابی رقابتی و برنامهریزی، اجرا و کنترل برنامههای بازاریابی. ه) انتخاب بازارهاى هدف فروشندگان در بازار سه شیوه برخورد مختلف را پیش روى دارند، شیوه ی اول، بازاریابى انبوه است که در آن یک کالا براى تمام خریداران بهطور انبوه تولید و توزیع مىشود. شیوه ی دوم، بازاریابى متنوع است که در آن دو یا چند کالا با شکل، خصوصیات، کیفیت و اندازه متفاوتى در بازار عرضه می شوند. شیوهی سوم، بازاریابى هدفدار است. در این نوع بازاریابى گروههاى مختلفى شناسایى مىشوند که کلاً بازار را تشکیل مىدهند. آنگاه براى بازارهاى هدف، کالاها و ترکیب عناصر بازاریابى خاصى تدارک دیده مىشود. پس یکى از مراحل مهم در بازاریابى هدفدار انتخاب بازارهاى هدف است. در انتخاب بازارهاى هدف شرکت خصوصیات اندازه و رشد هر قسمت بازار، جذابیت ساختارى و همسویى آن قسمت بازار با منابع و اهداف شرکت را مورد ارزیابى قرار مىدهد.این فعالیت در دو بعد مهم؛ اندازهگیری پیشبینی تقاضا و تقسیم بازار، هدفگیری و تعیین جایگاه در بازار انجام می شود. و) تجزیه و تحلیل فرصتهاى بازار یکى از مباحث مهم در زمینه بازاریابى تجزیهوتحلیل فرصتهاى بازار است. چرا که با تجزیهوتحلیل فرصتهاى بازار و استفاده ی صحیح از فرصتها است که یک شرکت مىتواند به اهداف خود دست یابد. لازمه ی تجزیه و تحلیل فرصتهاى بازار، در اختیار داشتن اطلاعات صحیح و به موقع بازاریابى است. اغلب بازاریابان از کمبود اطلاعات صحیح یا زیادى اطلاعات غلط شکایت دارند. این فعالیت شامل این موارد می باشد: تحقیقات بازاریابی و سیستمهای اطلاعاتی، بازارهای مصرفکننده، فرآیندهای تصمیمگیری خریدار و بازارهای سازمانی و رفتار خرید سازمانی. ز) تهیه ترکیب عناصر بازاریابى ترکیب عناصر بازاریابى را مىتوان به این صورت تعریف کرد: مجموعهاى از متغیرهاى بازاریابى قابل کنترل که شرکت آنها را در بازار هدف و براى ایجاد واکنش مورد نیاز خود ترکیب مىکند. این ترکیب شامل هر نوع اقدامى است که شرکت بتواند براى کالاى خود و به منظور تحت تأثیر قرار دادن تقاضا، انجام دهد. امکانات و دسته بندیهای مختلف را مىتوان در چهار گروه از متغیرهایى جمعآورى کرد که به چهار پى(P4) معروف هستند به نامهاى محصول، قیمت، مکان و تبلیغات پیشبردی. این چهار پی عبارتند از: محصول: ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه مىدهد. قیمت: مقدار پولى است که مشتریان براى بدست آوردن کالا پرداخت مىکنند. مکان: آن دسته از فعالیتهاى شرکت است که کالا را در دسترس مصرفکنندگان هدف قرار مىدهد. ترفیع: فعالیتهایى که مزایاى کالا را به آگاهى رسانده، مشتریان هدف را تشویق به خرید آن مىکند. 1-9-2.تعریف عملیاتی واژگان – هوش هیجانی: این متغیر توسط سؤالات پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ که دارای 33 سؤال است سنجش میگردد. کمینه این نمره 33 و بیشنه آن 165 میباشد. – هوش بازاریابی: این متغیر توسط پرسشنامه محقق ساخته 30 سؤالی هوش بازاریابی سنجش میگردد. کمینه این نمره 30 و بیشینه آن 150 میباشد. – خطمشىهاى بازاریابى: این متغیر توسط پرسشنامه محقق ساخته توفیق در امر تجارت و بازاریابی با مجموع 25 سؤال سنجش میگردد. کمینه این نمره 25 و بیشینه آن 125 میباشد. – تلاشهاى بازاریابى: توسط سؤالات 4، 10، 11، 12، 13، 14، 24 از پرسشنامه محقق ساخته توفیق در امر تجارت و بازاریابی سنجش میگردد. کمینه این نمره 7 و بیشینه آن 35 میباشد. – تجزیه و تحلیل فرصتهاى بازار: توسط سؤالات 17، 18، 19، 20، 21، 23و 25 از پرسشنامه محققساخته توفیق در امر تجارت و بازاریابی سنجش میگردد. کمینه نمره 7 و بیشینه آن 35 است. – تهیه ترکیب عناصر بازاریابى: توسط سؤالات 1، 2، 7، 15، 17 و 22 از پرسشنامه محقق ساخته توفیق در امر تجارت و بازاریابی سنجش میگردد. کمینه این نمره 6 و بیشینه آن 30 میباشد. – انتخاب بازارهاى هدف: توسط سؤالات 3، 5، 6، 8 و 9 از پرسشنامه محقق ساخته توفیق در امر تجارت و بازاریابی سنجش می گردد. کمینه این نمره 5 و بیشینه آن 25 میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:34:00 ب.ظ ]
|