مشکلات پاسخگویی موجبات عدم کارآیی را پدید می آورند . بر اساس نظر آهارونی (120،1986): مساله اصلی موسسات متعلق  دولت ، ماهیت دوگانه آن است . پژوهندگان اداره امور دولتی ، مدعی اند که موسسات مذکور به اندازه کافی پاسخگو نیستند . کارآنرینان آن را به علت پاسخگویی به مردم بسیار دیوانسالارانه می دانند . چگونگی مدیریت این موسسات و زمانی که باید آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد ، هنوز پؤوهشگران و مجریان را سر گردان نگهداشته است . دولتها  زمان درازی است که میان نظریات افراطی مربوط به بسیاری جنبه های این موسسات- علاقه به ترویج و تو سعه آنها و جلوگیری از ضرر و زیان شان به هر قیمت- در نوسان بوده اند . بین هدفهای اجتماعی ، مقاصد سیاسی و رسالتهای اقتصادی مردد بوده و نتوانسته اند میان آنها اولویت بندی کنند . در نتیجه موسسات متعلق به دولت با هدفهای متعارض روبرو هستند ، مصالحه مشخصی میان هدفهای چند گانه و انتظارات عظیم سیاستمداران و مردم صورت نگرفته است .     بخش سوم: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در خصوص دولت الکترونیک و پاسخگویی و جنبه های مختلف آنها تحقیقات متعددی در داخل و خارج کشور صورت گرفته است که در این بخش به طور خلاصه به چندی از آنها اشاره می گردد.

 

2-3-1-تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور:

  1. «تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگذاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستانهای دولتی» عنوان تحقیقی است که توسط دانایی فرد و همکاران(1389) به صورت مقاله در مجله اخلاق و تاریخ پزشکی منتشر شده است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگذاری با پاسخگویی عمومی ذکر شده است. این تحقیق از نوع پژوهش های توسعه ای است و استراتژی آن همبستگی می باشد. در این پژوهش دو سوال مورد بررسی قرار گرفته است: 1. تا چه حد شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران بیمارستانهای دولتی پاسخگویی عمومی آنها را افزایش می دهد؟ 2. تا چه حد فرهنگ خدمتگذاری تأثیر شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران بیمارستانهای دولتی را بر پاسخگویی عمومی آنها نسبت به بیماران ارتقاء می بخشد؟ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین شایستگی اخلاقی- اسلامی و پاسخگویی عمومی رابطه ای معنی دار مثبتی وجود دارد. تأثیر شایستگی اخلاقی- اسلامی بر پاسخگویی عمومی حدود 04/0 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که فرهنگ خدمتگذاری تأثیر شایستگی اخلاقی- اسلامی بر پاسخگویی عمومی را حدود 1/0 درصد افزایش می دهد(دانایی فرد و همکاران، 1389).
  2. تحقیقی توسط تقی پور ظهیر و صفایی(1388) تحت عنوان«ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران» به صورت مقاله ای در مجله پژوهش های مدیریت چاپ شده است. اهداف در نظر گرفته شده در این تحقیق عبارتند از:
  3. تعیین مؤلفه های کلیدی پاسخگویی مدیران در مؤسسات آموزش عالی.
  4. ارائه یک مدل مناسب برای پاسخگویی مدیران در نظام آموزش عالی.
  5. تعیین درجه تناسب مدل از نظر رؤسا، معاونان، مدیران گروه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و متخصصان آموزش عالی کشور.

که سه سوال متناظر با اهداف سه گانه فوق الذکر طراحی شد. مدل پیشنهادی در این تحقیق مشتمل بر پنج عنصر اساسی(فلسفه و اهداف مدل ، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزیابی و مهندسی مجدد) به همراه 8 مولفه و 45 زیرمولفه با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که گروه های نمونه، برعناصر اساسی مدل و 8 مؤلفه آن مشتمل بر: مولفه های اختیار و مسئولیت، مدیریت و رهبری، نظارت مؤثر و هدفمند، گروه های ذینفع، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات، منابع انسانی و استانداردهای یاددهی و یادگیری و 45 زیر مؤلفه مدل تاکید نموده اند و در نهایت مدل پیشنهادی با 9/91 درصد در بین گروه های مورد مطالعه مناسب تشخیص داده شده است و در پایان، پیشنهادها و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در سطح نظام آموزش عالی ایران ارائه شده است(تقی پور ظهیر و صفایی، 1388).

  1. سنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن، عنوان تحقیقی است که توسط مقیمی و اعلایی اردکانی بصورت مقاله در مجله مدیریت فناوری اطلاعات(1390) منتشر شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی شاخصهای حکمرانی خوب و تأثیر استقرار دولت الکترونیک بر شاخصهای حکمرانی در سازمانهای دولتی ذکر شده است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است در این تحقیق، 200 پرسشنامه به طور تصادفی بین مدیران و کارشناسان هفت سازمان دولتی استان یزد توزیع گردیده است، و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجه اهمیت شاخصهای حکمرانی خوب از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. بر پایه این تحلیلها، هر دو فرضیه های اصلی و6 فرعی مورد قبول واقع شده اند. به گونه ای که نتایج پژوهش نشان می دهد، استقرار دولت الکترونیک به ارتقای پاسخگویی، اثربخشی نقشها و وظایف، ظرفیت سازی، شفاف سازی، نتیجه گرایی و ارتقای ارزشها به عنوان شاخصهای حکمرانی خوب منجر می شود(مقیمی و اعلایی اردکانی،1390).
  2. تحقیقی با عنوان«پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری» توسط الهی و همکاران(1389) با هدف شناسایی عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران انجام شده است. در این پژوهش محققین این عوامل را در سه دسته متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی و مورد بررسی قرار داده اند، برای شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک ابتدا با مطالعه مبانی نظری به تنظیم پرسشنامه اولیه بر این اساس اقدام شده که این پرسشنامه و شاخصها و مولفه های مطرح شده در آن در مرحله اول توسط خبرگان فناوری اطلاعات مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و سپس محققین در مرحله دوم پرسشنامه اصلاح شده براساس نظر خبرگان را در سطح شهروندان تهرانی پخش و جمع آوری نموده و با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل به آزمون مدل خود پرداخته اند. نتایج این تحقیق حاکی از آنست که فراهم بودن زیر ساخت ها و در دسترس بودن خدمات، مهمترین عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران هستند(الهی و همکاران،1389).

ggnews-author-wrapper clearfix">

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...