پایان نامه درمورد تعاریف و مفاهیم، فرهنگ سازمانی |
پردازش، پالایش و سازماندهی دادهها شکل (2-2): تبدیل داده به دانش( رادینگ،1383،20)
2-2-2- هرم دانش
باتوجه به تعاریف و مفاهیم دادهها، اطلاعات، دانش و معرفت میتوان هرم دانش را ترسیم کرد. دادهها در پایین ترین سطح و معرفت در رأس هرم قرار دارد (Allen,1999). شکل (2-3): هرم دانش(Allen,1999)
2-2-3- انواع دانش
پژوهشهای انجام گرفته در خصوص دانش سازمانی بر اهمیت انواع متفاوت دانش تأکید دارد. مشهورترین دستهبندی در این زمینه، تقسیم دانش به دو بخش دانش صریح[37] و ضمنی است. اهمیت دانش ضمنی[38] را اولین بار پولانی[39] در سال 1966 مورد توجه و تأکید قرار داد. این دانش اساساً از طریق تجربه و یادگیری عملی کسب میگردد و از حالت کدگذاری برخوردار نیست و ممکن است از طریق گویش (تدریس) نیز از قابلیت برقراری ارتباط برخوردار نباشد و یا این بهسختی امکان پذیر باشد. به عبارت دیگر این دانش، دانش نانوشته سازمان است که بیان گر میزان تجربه و مهارت کارکنان است. در این زمینه ساده ترین، مهم ترین و زیباترین تعریف را خود پولانی ارائه داده است وی در این خصوص می گوید: «بیشتر از آنچه میتوانیم بیان کنیم، می دانیم» با وجود این، دراکر تنها راه یادگیری دانش ضمنی را تجربه و شاگردی می داند و معتقد است در برخی مواقع این دانش به سختی قابل اکتساب است. از سوی دیگر ممکن است مالکیت این دانش حالت انفرادی داشته و یا در سرتاسر سازمان گسترده باشد. فرهنگ سازمانی نمونه ای از دانش ضمنی منتشر شده در سرتاسر سازمان است و میزان دریافت یک شخص از فرهنگ سازمانی نیز مثالی از انتقال دانش ضمنی از گروه به فرد است. انتقال دانش ضمنی به دیگران ازطریق طوفان مغزی (جلسات طوفان مغزی) صورت می گیرد (پائولو، 1382).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 02:05:00 ب.ظ ]
|