پایان نامه با موضوع خودکارآمدی عمومی، پیامدهای اجتماعی |
- خصایص مثبت
نقش دیرپا و نسبتاً پایدار صفات مثبت در افزایش عملکرد انسان در محیط کار، بهطور سنتی در رشته رفتار سازمانی موردمطالعه قرارگرفته است. در این بخش به سه مطالعه اخیر در این زمینه اشاره میشود (Luthans & Youssef, 2007b):
- پنج خصیصه شخصیتی؛ 2. خودارزیابی محوری؛ 3. خصایص روانشناسانه مثبت.
2-2-3-1) پنج خصیصه شخصیتی این پنج خصوصیت شامل پیروی از وجدان[11]، ثبات عاطفی[12]، برونگرایی[13]، سازگاری[14] و تجربهپذیری[15] است. این پنج خصیصه با عملکرد کاری رابطه بسیار قوی دارند. بهعلاوه، به نظر میرسد که پیروی از وجدان، مؤثرترین این ویژگیهاست. این پنج خصیصه پیامدهای فردی همچون شادمانی، سلامت جسمانی و روانی، روحیه و هویت فرد را بههمراه دارند و در سطح روابط بینفردی بر کیفیت رابطه با همتایان، خانواده و دیگران و در سطح پیامدهای اجتماعی و سازمانی بر مسائلی همچون انتخاب شغل، رضایت، عملکرد، درگیری در انجمنها و ایدئولوژی سیاسی تأثیرگذارند (Luthans et all, 2007b). تحقیقات زیادی بر اساس مدل پنج بعدی روی گروههای شغلی مختلفی همچون مدیران، فروشندگان، وکلا، افراد پلیس، کارگران ماهر و نیمه ماهر، حسابداران، معماران و مهندسان انجام شده که بیانگر ارتباط مهم بین این ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی است؛ بهویژه بُعد وجدان در همه گروههای شغلی پیش بینی کننده خوبی برای عملکرد شغلی است (قلیپور، 1392، ص 210). 2-2-3-2) خودارزیابی محوری دسته دیگر صفات مثبت که دارای تأثیراتی روی پیامدهای کاریاند ، درنتیجه کار جاج[16] و همکارانش روی چهار عامل خوداحترامی[17] (عزتنفس)، خودکارآمدی عمومی[18]، کانون کنترل[19] و ثبات عاطفی شناسایی شد. این خصایص میتوانند بهصورت مستقل یا ترکیبی، تأثیر مثبت و برجستهای بر هدفگذاری، انگیزش، عملکرد، رضایت از زندگی، رضایت از شغل و دیگر موارد خوشایند بگذارند (Luthans et all, 2007b, 324). تحقیقات نشان داده است که خودارزیابیهای بالاتر با پیامدهای نامطلوب محیط کاری مثل فرسودگی شغلی ارتباط منفی دارند (لوتانز، یوسف و اوولیو، 2007، ترجمه: رضاییمنش، تقیزاده و کاهه، ص 38). بهطور خلاصه هر چه خودارزیابی فرد بالاتر باشد، فرد بیشتر بهگونهای مثبت و معقول با دیگران رفتار میکند و در اهدافی که برمیگزیند، منفعت عمومی را بیشتر در نظر میگیرد و چنین اهدافی بهدلیل ارزش ذاتی همگانی که دارند، بیشتر برانگیزانندهاند و به همین ترتیب باعث عملکرد و رضایت شغلی بیشتر میشوند. البته خودارزیابی بیشازحد نیز پیامدهای منفیای همچون فرسودگی شغلی را در بردارد (Luthans et all, 2007b). 2-2-3-3) خصایص روانشناسانه مثبت اخیراً در حوزه روانشناسی مثبتگرا تحقیقات بسیاری انجامشده و دستهبندیهای خاصی نیز در رابطه با مباحث مطرح در آن ارائه شده است. ازجمله سی پترسن[20] و سلیگمن (2004)، بیستوچهار ویژگی مثبت را در شش طبقه کلی، طبقه بندی کردهاند که عبارتاند از: اولین طبقه خرد و دانش[21] است که شامل قوهی خلاقیت، کنجکاوی، روشنفکری و داشتن فکر باز، علاقه به یادگیری، ژرفاندیشی و دوراندیشی است. دومین طبقه شجاعت[22] است که شامل جرئت، پشتکار، صداقت و سرزندگی است. سومین طبقه، نوعدوستی[23] است که شامل عشق، مهربانی و هوش اجتماعی است. چهارمین طبقه عدالت[24] است که شامل رفتار شهروندی، انصاف و رهبری است. پنجمین طبقه، اعتدال و میانهروی[25] است که شامل عفو و بخشش، فروتنی، رعایت عفت، احتیاط و ملاحظه و خودنظمی است. ششمین طبقه ویژگیهای تعالی[26] شامل درک زیباییها و فضائل، قدرشناسی، امیدواری، شوخطبعی و روحیه معنویت است. طبقهبندی ارائه شده در بالا بهتر و واضحتر از سایر طبقهبندیهاست و کاربرد بیشتری دارد. در ضمن خصایصی که در طبقات ذکر شد باید دو ویژگی داشته باشند:
- در طول زمان پایدار و قابلتعمیم در هر موقعیتی باشند و 2. از دید فرد باید باارزش باشند (Luthans et all, 2007b).
2-2-4) قابلیتهای حالتگونه مثبت
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 08:33:00 ب.ظ ]
|