پایان نامه ارشد : مدیریت کیفیت فراگیر، جلب رضایت مشتریان |
بر اساس تعریف نظریهی وابستگی منبع، اثردهی این استاندارد به معنای توانایی یک سازمان در مدیریت کلیهی دامنههای حمایتی و منابع است. اساس و بنیاد ایزو9000 نیز دقیقاً براساس تأثیرگذاری زیاد و مثبت برروی مؤسسات است. به عنوان مثال، سازمانهایی که موفق به اخذ این استاندارد میشوند باید نمایانگر تأثیرات مثبت این استاندارد جهانی به سازمان خود باشند. یکی از مهمترین خواسته های ایزو9000، داشتن نگرش فرآیندی به امور سازمان میباشند تا بدین وسیله، مدیریت در سازمان، بهتر اعمال شده و اثربخشی اقدامات در سیستم بهتر سنجیده شود. در این تحقیق، روابط با مشتریان، روابط با تأمینکنندگان، متغیرهای مستقل، فرآیندهای داخلی، متغیر میانجی و عملکرد عملیاتی، متغیر وابسته میباشد. استقرار نظامهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، منابع زیادی را از سازمان طلب می کند. برای جلوگیری از صرف بیهوده منابع و تخصیص منابع محدود موجود در جهت استقرار سیستمهای موثر و کارآمد، اثرات سیستم های تضمین کیفیت باید به دقت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد. با توجه به به استفادهی گسترده و پیامدهای اقتصادی برای صنعت، چارچوب سیستم مدیریت ایزو9000 باید به تحقیق برای فهم اینکه کدام جوانب برای سازمانها بیشترین مزایا را دارا هستند و بهترین روش برای اندازه گیری سود حاصل از اتخاذ یک چارچوب سیستم مدیریت را شناسایی کنند. فرآیندهای استانداردهای ایزو برای جمع آوری ورودی و استانداردهای تجدید نظر دورهای به منظور حفظ ارتباطشان طراحی شده اند. بررسی روند پیادهسازی به بینشهای جدیدی که ممکن است به تکامل نسخههای آیندهی ایزو 9000 کمک کند، منجر شود. علاوه بر این، حضور شرکتهایی با بحران های مالی جهانی در سال 2008، مسائل مربوط به جهانی شدن و رقابت جهانی برای مطالعه مهم میباشند (بل[8]،2010، ص9). در این تحقیق به سازمانهای دارندهی گواهینامهی ایزو9000 از دید نظریهی وابستگی منبع به آنها نگاه میشود، دیدگاههای زیادی مورد ارزیابی قرار میگیرند و از این رو مفهوم اصلی استاندارد ایزو 9000 بخوبی مورد ارزیابی قرار گرفته و درک کامل و بهتری را از آن بدست میدهد. 1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق: استاندارد ایزو سری 9000 نشاندهندهی یک ردهی خاص «افقی» از کاربرد عمومی استاندارد با هدف تضمین کیفیت محصول از طریق مدیریت مناسب منابع و فرآیندهاست. حتی اگردر برخی از شرایط خاص به نظر نمیرسد برای همه صنایع مناسب باشد، این استاندارد قابل اجرا در تمام صنایع است، زیرا الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان تفسیر میشود. تمرکز بر مشتری از جنبههای استاندارد است که به شدت صنایع خدماتی را تحت تأثیر قرار میدهد. اما مهمتر از همه، ایزو9000، شامل الزامات اساسی برای یک سیستم مدیریت است که مورد نیاز برای مدیریت کیفیت می باشد(همان منبع، ص6). کیفیت محصولات و خدمات برای تحقق رضایت مشتری ضروری است. به عنوان یک رویکرد مدیریت استراتژیک و یک فرآیند مستمر، مدیریت کیفیت فراگیر کنترل فرآیند آماری را بکار میگیرد وبا کل سازمان بر بهبود مستمر محصولات و خدمات در تعامل است (کومار[9]،2010، ص438). این تحقیق از دو جنبهی عملی و نظری مورد مطالعه قرار گرفتهاست. از جنبهی نظری، این تحقیق، ادبیات استاندارد ایزو9000 را مطالعه می کند و از آنجاییکه استاندارد بر فرآیندهای داخلی و هماهنگی با ذینفعان خارجی تمرکز دارد، این تحقیق سعی دارد تا با بهره گرفتن از نظریهی وابستگی منبع عملکرد دوگانهی استاندارد را شرح دهد. از دیدگاه عملی، به مدیران شرکتها نشان میدهد که چگونه از ایزو 9000 به عنوان ابزاری برای ادارهی امور در محیط سازمانی خود استفاده کنند و همچنین چگونه ازنظریهی وابستگی منبع میتوان در سطح عملکردی پایه و برای تحلیل موجه پدیدههای مجزا استفاده شود. با توجه به اینکه کیفیت یک ضرورت است نه یک تجمل، در گسترش فرهنگ رعایت استاندارد نیز دست کم سه طرف دخالت مؤثر دارند. یک طرف مقامات مسئول در امر تدوین استانداردها، طرف دوم مصرف کنندگان و تولید کنندگان کالا و خدمات و طرف سوم که ما هم در شمار آنان هستیم ارگان های آموزشی، فرهنگ سازان جامعه و از جمله رسانه ها به عنوان عامل تبلیغ کننده و آگاهی دهندهی گسترش فلسفهی استاندارد عمل میکنیم. امروزه با توجه به اینکه خطراتی متوجه استانداردهای سری ایزو 9000 و سایر سیستمهای تضمین کیفیت و فراتر از آن جنبش کیفیت خواهی صنایع و شرکتهای ایرانی است، بنابراین با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور و اهمیت صادرات برای معضلات اقتصادی، کوشش جمعی برای حل چنین خطراتی می تواند در بلند مدت، تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، پیرامون بررسی اثرات استاندارد ایزو9000 در شرکتهای دارندهی این گواهینامه تحقیقات اندکی صورت گرفتهاست، لذا ضروری به نظر میرسد که پژوهش های سیستماتیکی جهت تعیین وضعیت دسترسی به اهداف استقرار سیستمهای مدیریت در شرکتهای صنعتی و خدماتی انجام پذیرد (فعله گری، 1386، ص5). 1-4)اهداف تحقیق در سالهای اخیر، بحث استاندارد از تعریف صرفاً ملی، پا فراتر نهاده و در جهت حضور در بازارهای جهانی، ضرورت دریافت بعضی از گواهینامهها و رعایت مقررات بین المللی ضروری به نظر میرسد و آنچه به عنوان گواهینامهی ایزو9000 مطرح است، تأییدی است بر وجود و اجرای سیستم کیفیت در سازمان عرضه کننده و ابزاری در اختیار عرضه کننده برای اثبات توانایی در محقق کردن ادعاهایش در بازار است. هدف نهایی بررسی این سیستم کیفی بهبود کیفیت، بهرهوری، افزایش انگیزهها، تسهیل ارتباطات و گردش اطلاعات و در نهایت رسیدن به فلسفهی مدیریت کیفیت فراگیر میباشد. بنابراین اهداف عمدهی تحقیق عبارتند از: هدف کلی: ارزیابی رابطه نظریهی وابستگی منبع مبتنی بر ایزو9000، با عملکرد عملیاتی و اهداف ویژهی تحقیق عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 09:00:00 ب.ظ ]
|