بر اساس تعریف نظریه­ی وابستگی منبع، اثردهی این استاندارد به معنای توانایی یک سازمان در مدیریت کلیه­ی دامنه­های حمایتی و منابع است. اساس و بنیاد ایزو9000 نیز دقیقاً براساس تأثیر­گذاری زیاد و مثبت برروی مؤسسات است. به عنوان مثال، سازمان­هایی که موفق به اخذ این استاندارد می­شوند باید نمایانگر تأثیرات مثبت این استاندارد جهانی به سازمان خود باشند. یکی از مهم­ترین خواسته­ های ایزو9000، داشتن نگرش فرآیندی به امور سازمان می­باشند تا بدین وسیله، مدیریت در سازمان، بهتر اعمال شده و اثربخشی اقدامات در سیستم بهتر سنجیده ­شود. در این تحقیق، روابط با مشتریان، روابط با تأمین­کنندگان، متغیرهای مستقل، فرآیندهای داخلی، متغیر میانجی و عملکرد عملیاتی،  متغیر وابسته می­باشد. استقرار نظام­های مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، منابع زیادی را از سازمان طلب می­ کند. برای جلوگیری از صرف بیهوده منابع و تخصیص منابع محدود موجود در جهت استقرار سیستم­های موثر و کارآمد، اثرات سیستم های تضمین کیفیت باید به دقت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد. با توجه به به استفاده­ی گسترده و پیامدهای اقتصادی برای صنعت، چارچوب سیستم مدیریت ایزو9000 باید به تحقیق برای فهم اینکه کدام جوانب برای سازمان­ها بیشترین مزایا را دارا هستند و بهترین روش برای اندازه گیری سود حاصل از اتخاذ یک چارچوب سیستم مدیریت را شناسایی کنند. فرآیندهای استانداردهای ایزو برای جمع آوری ورودی و استانداردهای تجدید نظر دوره­ای به منظور حفظ ارتباطشان طراحی شده ­اند. بررسی روند پیاده­سازی به بینش­های جدیدی که ممکن است به تکامل نسخه­های آینده­ی ایزو 9000 کمک کند، منجر شود. علاوه بر این، حضور شرکت­هایی با بحران های مالی جهانی در سال 2008، مسائل مربوط به جهانی شدن و رقابت جهانی برای مطالعه مهم می­باشند (بل[8]،2010، ص9). در این تحقیق به سازمان­های دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو9000 از دید نظریه­ی وابستگی منبع به آنها نگاه می­شود، دیدگاه­های زیادی مورد ارزیابی قرار می­گیرند و از این رو مفهوم اصلی استاندارد ایزو 9000 بخوبی مورد ارزیابی قرار گرفته و درک کامل و بهتری را از آن بدست می­دهد. 1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق: استاندارد ایزو سری 9000 نشاندهنده­ی یک رده­ی خاص «افقی» از کاربرد عمومی استاندارد با هدف تضمین کیفیت محصول از طریق مدیریت مناسب منابع و فرآیندهاست. حتی اگردر برخی از شرایط خاص به نظر نمی­رسد برای همه صنایع مناسب باشد، این استاندارد قابل اجرا در تمام صنایع است، زیرا الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان تفسیر می­شود. تمرکز بر مشتری از جنبه­های استاندارد است که به شدت صنایع خدماتی را تحت تأثیر قرار می­دهد. اما مهمتر از همه، ایزو9000، شامل الزامات اساسی برای یک سیستم مدیریت است که مورد نیاز برای مدیریت کیفیت می باشد(همان منبع، ص6). کیفیت محصولات و خدمات برای تحقق رضایت مشتری ضروری است. به عنوان یک رویکرد مدیریت استراتژیک و یک فرآیند مستمر، مدیریت کیفیت فراگیر کنترل فرآیند آماری را بکار می­گیرد وبا کل سازمان بر بهبود مستمر محصولات و خدمات در تعامل است (کومار[9]،2010، ص438). این تحقیق از دو جنبه­ی عملی و نظری مورد مطالعه قرار گرفته­است. از جنبه­ی نظری، این تحقیق، ادبیات استاندارد ایزو9000 را مطالعه می­ کند و از آنجاییکه استاندارد بر فرآیندهای داخلی و هماهنگی با ذینفعان خارجی تمرکز دارد، این تحقیق سعی دارد تا با بهره گرفتن از نظریه­ی وابستگی منبع عملکرد دوگانه­ی استاندارد را شرح دهد. از دیدگاه عملی، به مدیران شرکت­ها نشان می­دهد که چگونه از ایزو 9000 به عنوان ابزاری برای اداره­ی امور در محیط سازمانی خود استفاده کنند و همچنین چگونه ازنظریه­ی وابستگی منبع می­توان در سطح عملکردی پایه و برای تحلیل موجه پدیده­های مجزا استفاده شود. با توجه به اینکه کیفیت یک ضرورت است نه یک تجمل، در گسترش فرهنگ رعایت استاندارد نیز دست کم سه طرف دخالت مؤثر دارند. یک طرف مقامات مسئول در امر تدوین استانداردها، طرف دوم مصرف کنندگان و تولید کنندگان کالا و خدمات و طرف سوم که ما هم در شمار آنان هستیم ارگان های آموزشی، فرهنگ سازان جامعه و از جمله رسانه ها به عنوان عامل تبلیغ کننده و آگاهی دهنده­ی گسترش فلسفه­ی استاندارد عمل می­کنیم. امروزه با توجه به اینکه خطراتی متوجه استانداردهای سری ایزو 9000 و سایر سیستم­های تضمین کیفیت و فراتر از آن جنبش کیفیت خواهی صنایع و شرکت­های ایرانی است، بنابراین با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور و اهمیت صادرات برای معضلات اقتصادی، کوشش جمعی برای حل چنین خطراتی می ­تواند در بلند مدت، تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، پیرامون بررسی اثرات استاندارد ایزو9000 در شرکت­های دارنده­ی این گواهینامه تحقیقات اندکی صورت گرفته­است، لذا ضروری به نظر می­رسد که پژوهش های سیستماتیکی جهت تعیین وضعیت دسترسی به اهداف استقرار سیستم­های مدیریت در شرکت­های صنعتی و خدماتی انجام پذیرد (فعله گری، 1386، ص5). 1-4)اهداف تحقیق در سال­های اخیر، بحث استاندارد از تعریف صرفاً ملی، پا فراتر نهاده و در جهت حضور در بازارهای جهانی، ضرورت دریافت بعضی از گواهینامه­ها و رعایت مقررات بین المللی ضروری به نظر می­رسد و آنچه به عنوان گواهینامه­ی ایزو9000 مطرح است، تأییدی است بر وجود و اجرای سیستم کیفیت در سازمان عرضه کننده و ابزاری در اختیار عرضه کننده برای اثبات توانایی در محقق کردن ادعاهایش در بازار است. هدف نهایی بررسی این سیستم کیفی بهبود کیفیت، بهره­وری، افزایش انگیزه­ها، تسهیل ارتباطات و گردش اطلاعات و در نهایت رسیدن به فلسفه­ی مدیریت کیفیت فراگیر می­باشد. بنابراین اهداف عمده­ی تحقیق عبارتند از: هدف کلی:  ارزیابی رابطه­ نظریه­ی وابستگی منبع مبتنی بر ایزو9000، با عملکرد عملیاتی و اهداف ویژه­ی تحقیق عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...