(3-7)                                                           ( نرخ پرداخت سود سهام – 1 ) N : میانگین موزون تعداد سهام عادی طی دوره به منظور انعکاس تغییرات در مبلغ سرمایه سهامداران عادی ناشی از تغییر تعداد سهام بکار گرفته می‌شود. میانگین موزون تعداد سهام عادی طی دوره برابر است با تعداد سهام عادی موجود در اول دوره به اضافه تعداد سهام عادی صادر شده طی دوره که با بهره گرفتن از عامل وزنی زمان تعدیل می‌شود. عامل وزنی زمان، نسبت تعداد روزهای درجریان بودن سهام به مجموع تعداد روزهای ‌دوره ‌است. در تعیین میانگین موزون تعداد سهام عادی در شرکتهای سهامی عام، معمولاً تاریخ اتمام پذیره‌نویسی سهام ملاک عمل قرار می‌گیرد. Pt : قیمت سهم در سال t که بابت افزایش سرمایه تعدیل شده است.

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها

هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین جریان های نقدی آزاد، درآمد باقی مانده و رشد درآمد ها با  قیمت سهام شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای بررسی رابطه بین دو متغیر از تحلیل همبستگی استفاده گردیده است. تحلیل همبستگی، ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه همبستگی یک متغیرکمی با متغیر کمی دیگر می باشد. ضریب همبستگی یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و نوع رابطه (مستقیم و معکوس بودن) را نشان می دهد. در این تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی هر یک از متغیرها و قیمت بازار استفاده گردیده است. دلیل استفاده از این روش را می توان وجود یک رابطه خطی بین متغیرها و قیمت بازار ذکر کرد و اینکه این روش می تواند به خوبی نوع این رابطه را تعیین کند. سپس در صورت وجود همبستگی از رگرسیون جهت بدست آوردن مدل مربوطه استفاده شده و میزان تعمیم آن در سال های 85  مورد آزمون قرار گرفته تا دقت پیش بینی مشخص گردد.

3-7- مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق

تحقیقهای تجربی در ایران همواره با مشکلات زیادی همراه بوده است. تحقیقات حسابداری نیز که عمدتاً از نوع تحقیقات تجربی و با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکتها و صورتهای مالی انها انجام می شوند از گزند محدودیتها و مشکلات جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق در امان نبوده است. از جمله مشکلات و محدودیتهای تحقیق حاضر به موارد زیر می توان اشاره نمود: 1) اطلاعات مربوط به صورتهای مالی شرکتها را که حسابرسی شده اند در دسترس می باشند اما اگر صورتهای مالی تعدیل شده باشند و یا حسابرس بند شرطی بر گزارش قرار داده باشد بابت این موارد اطلاعات ما تعدیل نمی شود. 2) در دسترس نبودن اطلاعات سالهای دورتر که باعث محدود شدن دوره زمانی تحقیق می گردد. 3) با توجه به اینکه شکل استاندارد صورت های مالی از سال 1380 به بعد مورد استفاده شرکت ها قرار گرفته است، لذا استفاده از صورت های مالی سال های قبل از سال 1380 که به شکل یکسان تهیه نمی شده است می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...