علاوه بر این پروژه‌ایی بسیار عظیم تحت عنوان پروژه‌ی 2061 نیز طراحی گردیده و در حال اجرا است. پروژه 2061 که مربوط به انجمن پیشبرد علوم آمریکا[52]  می‌باشد، دست‌اندرکار اصلاح نظام آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی، از طریق ایجاد تحول در نگرش، رویکرد، طراحی و تولید مواد و ابزار لازم برای تحول جامع در آموزش علوم، ریاضیات و فناوری است و سعی دارد تا به معلمان کمک نماید تا آرمان کسب سواد علمی را که یک آرمان ملی نزد آمریکایی‌هاست، به یک واقعیت تبدیل کنند(انجمن پیشبرد علوم آمریکا2،1989 به نقل از بدریان). با توجه به اهمیت وجوداستانداردها درابعاد مختلف نظام آموزشی،کارقابل ملاحظه‌ای درایران در این زمینه انجام نگرفته است و لذا نتایج حاصل از این تحقیق می‌توانددستاوردهای زیررا به همراه داشته باشد:

  • پیدایش سیاست‌ها و رویکردهای نو در طراحی برنامه‌های درسی.
  • مشخص شدن نقاط ضعف و قوت برنامه آموزش علوم در کشورمان.
  • ارائه رویکردهای اصلاحی نو برای آموزش علوم در کشورمان.

پژوهش‌ها نشان داده است که نقش مدیران و کادر اداری مدارس، شیوه‌های مدیریتی خاص در استفاده بهینه از فعالیت‌های آزمایشگاهی به دلیل بالا بودن قیمت وحفظ و نگهداری وسایل و امکانات آزمایشگاهی، و نیز حفظ نظم درمحیط آموزشگاهی وعدم اعتقاد به نقش زیر بنایی انجام آزمایش در آموزش علوم، سبب شده است تا تمرین مهارت‌های اساسی در آزمایشگاه‌ها، حتی برای معلمان نیز محدودتر شود(میلر،2004 به نقل از بدریان). به استناد پژوهش(اصفا، 1385 و یزدانی، 1385)) سؤالی با این مظنون: «تا چه اندازه مدیریت و کادر اداری آموزشگاه در اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی با معلم همکاری می‌کنند؟» از افراد شرکت کننده در این پژوهش پرسیده شد که توجه به جزئیات پاسخ‌های داده شده، می‌تواند حائز اهمیت باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدارس دوره متوسطه استان تهران بوده و کلیه دبیران فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و نیز گروه های آموزشی مربوطه همراه با متصدیان آزمایشگاهی و دانش‌آموزان بیست مدرسه دخترانه و پسرانه، در این پژوهش شرکت داشتند. از مجموع 1200 نفر از دانش‌آموزان به این پرسش، در مجموع 58/38% پاسخ کم و خیلی کم و 42/61%  پاسخ زیاد و خیلی زیاد دادند. ازمجموع پاسخ‌های 20 نفرازمتصدیان آزمایشگاه به این پرسش، در مجموع 30% پاسخ خیلی کم وکم و70% پاسخ زیادو خیلی زیاد را انتخاب کرده‌اند. بنابراین درصدزیادی از متصدیان آزمایشگاه معتقدندکه مدیریت و کادر اداری آموزشگاه در اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی با معلم همکاری می‌کنند.  از مجموع   پاسخ‌های 120 نفر از کارشناسان گروه های آموزشی به این پرسش، در مجموع 45% پاسخ خیلی کم و کم و 55% پاسخ زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کرده‌اند. بنابراین درصد زیادی از کارشناسان گروه های آموزشی معتقدند که مدیریت و کادر اداری آموزشگاه در اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی با معلم همکاری می‌کنند. با عنایت به میزان درصد پاسخ‌های مثبت به این سؤال، می‌توان این استنباط را کرد که حداکثر 63% از جامعه آماری شرکت کننده در این پژوهش معتقدند که مدیران و کادر اداری مدارس، در اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی با معلم همکاری دارند. مقایسه چنین وضعیتی با کشورهای مؤفق در آموزش علوم تجربی بالاخص در دوره متوسطه نشان داده است که میزان همکاری مدیران مدارس کشورمان با معلمان در انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی کافی نبوده و همکاری بیشتری را طلب می‌کند. پژوهش‌های (اصفا، 1385 و یزدانی، 1385)نشان داده است که بین فضا، امکانات آزمایشگاهی، بودجه تخصیص یافته به آزمایشگاه و استفاده بهینه از آنها، رابطه معنی‌داری وجود دارد.کمبود وسایل و ابزارهای لازم در آزمایشگاه، بهانه‌ای برای عدم اجرای فعالیت‌های عملی مناسب برای آموزش علوم شده است؛ چرا که بسیاری ازآزمایشها با وسایل و ابزارهای موجود و دردسترس، حتی درخارج ازمدرسه نیزقابل انجام می‌باشند.   جدول 2-15 فراوانی مطلق و نسبی پاسخ گروه ها تا چه اندازه مدیریت و کادر اداری آموزشگاه در اجرای

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...