تحقیق با موضوع تعریف طلاق، قانون مدنی، حرمت نکاح |
پس می توان گفت، نوع طلاق به درخواست مرد در جائیکه میان زوجین، روابط زناشوئی وجود دارد، نوع رجعی است و اثر زناشوئی، ایجاد حق رجوع برای مرد به زن خویش و تداوم بخشیدن به نکاح سابق است. بند سوم : طلاق خلع مادۀ 1146 قانون مدنی در تعریف طلاق خلع، چنین مقرر داشته است : «طلاق خلع آن است که زن بواسطۀ کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد، اعم از اینکه مال مزبور، عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.» پس طلاق خلع، به طلاقی گفته می شود که زن از شوهر، نفرتی در خود احساس می کند و مالی به عنوان فدیه، به او می دهد و در برابر آن، طلاق می گیرد. جدائی در نتیجۀ طلاقی است که به طور مقید و در برابر گرفتن فدیه، صورت می پذیرد و مرد نمی تواند پیش از رجوع زن به فدیه، به طلاق رجوع کند.[138] به موجب بند 3 مادۀ 1145 همین قانون، طلاق خلع، تا زمانیکه زن رجوع ننماید، بائن می باشد. اما رجوع زن، سبب می شود که طلاق از ماهیت بائن خویش خارج و به رجعی تبدیل شود، که در این حالت، مرد امکان رجوع در زمان عده را می یابد. به نظر می رسد در این طلاق، نزدیکی، نقشی نداشته و احکام آن را دستخوش تغییر نمی سازد. پس به جهت عدم ارتباط موضوعی با پایان نامۀ حاضر، از ورود به آن، پرهیز می شود. بند چهارم : طلاق مبارات طلاق مبارات در مادۀ 1147 قانون مدنی، چنین تعریف شده است : «طلاق مبارات، آن است که کراهت از طرفین باشد، ولی در این صورت، عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.» به موجب بند 3 مادۀ 1145 قانون مدنی، طلاق مبارات مادامی که در آن زن رجوع به فدیه نکرده باشد، بائن می ماند. به نظر می رسد، احکام این طلاق، با نزدیکی یا عدم وقوع آن، دستخوش تغییر نمی شود، بلکه ارکان اساسی دیگری همچون ارادۀ زن و فدیه ای که او به شوهر خویش می دهد، تعیین کنندۀ نوع این طلاق و احکام وارد بر آن می باشد. پس از بحث بیشتر در این خصوص، خودداری می شود. گفتار سوم : آثارحقوقی مترتب بر زناشوئی در عده طلاق بر اساس مادۀ 1150 قانون مدنی، عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند. به نظر برخی از حقوقدانان، عده از آثار انحلال نکاح است و نه رابطۀ جنسی زن و مرد با یکدیگر. به همین دلیل، زنا، عده ندارد، هر چند که زن در آن، حامل باشد.[139] در مبنای نگه داشتن عده، دو توجیه، ارائه می گردد :
- جلوگیری از اختلاط نسل
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 02:17:00 ب.ظ ]
|