ج) مقیاس ثرسون [146]: در این مقیاس از پاسخ دهنده خواسته می شود تا تمام مواردی را که با آنها موافق است علامت بزند . در این تحقیق برای پاسخگویی به سوالات از طیف لیکرت استفاده شده است به این صورت که پس از جمع آوری پرسشنامه ها طیف مزبور با اعداد درجه بندی یا نمره گذری شده اند نحوه کار به صورت زیر می باشد: پاسخ ها = خیلی کم    کم       متوسط        زیاد     خیلی زیاد امتیازات=     1           2        3        4        5 پس از تخصیص نمرات به عبارات پرسشنامه مجموع نمراتی که پاسخگو کسب کرده است بیانگر گرایش و یا واکنش او به موضوع طرح شده می باشد. به همین دلیل است که به این طیف، طیف مجموع نمرات نیز نام نهاده اند. 8-3- بررسی معیار های نکونی پرسشنامه اهمیت و ضرورت اندازه گیری در پژوهشها به این دلیل است که بدون داده مناسب و مطلوب نمی توان به نتایج معتبر دست یافت مفاهیمی همچون روایی و اعتبار تلاشی در جهت نیل به این مقصود می باشد. به طور کلی شرایط بدست آوردن داده خوب آن است که شیوه اندازه گیری و ابزار آن دارای اعتبار و روایی باشد. و پژوهشگر بعد از استفاده از هر وسیله اندازه گیری (پرسشنامه، تست و…) باید مساله روایی و اعتبار را مورد بحث و بررسی قرار دهد ، اگر پژوهشگر اعتبار و روایی داده هایش را نداند نمی تواند به داده هایش اطمینان کند. اعتبار آزمون به دقت اندازه گیری ثبات و پایانی آن اطلاق می گردد و دارای دو معنای متفاوت می باشد یک معنای اعتبار ،ثبات و پایانی نمرات آزمون در طول زمان است. بدین معنا که اگر یک آزمون چند بار درباره یک آزمودنی اجرا شود، نمره وی در همه موارد یکسان باشد. معانی دوم اعتبار به همسانی درونی آن اشاره دارد و مفهوم آن این است که سوال های آزمون تا چه اندازه با هم همبستگی متقابل دارند. اگر ضریب اعتبار درونی آزمون کم باشد بدین معناست که سوالهای مختلف آزمون ، متغیر واحدی را اندازه گیری نمی کنند. برای بررسی اعتبار (اعتماد پذیری) از تکنیکهای متفاوتی استفاده می شود یکی از این تکنیک ها آلفای کرونباخ می باشد که بر اساس سنجش سازگاری درونی پرسشنامه شکل گرفته است. اگر انحراف معیارسوالات یک باشد، این روش بر مبنای متوسط همبستگی میان سوالات مقایسه را انجام می دهد در این صورت بر مبنای متوسط کواریانس بین سوالات تصمیم گیری می شود. اگر سوالات موجود ، با یکدیگر همبستگی مثبتی نداشته باشد انتظار نداریم در صورت تکرار این پرسشنامه بر روی افراد نمونه دیگر، نتایج مشابهی بدست آید و در واقع اعتبار پرسشنامه کاهش می یابد. اگر تغییر پذیری بین افراد تقریبا نزدیک به هم باشد ، فرمول معیار آلفا به صورت زیر پیشنهاد می شود: که در آن: =k تعداد سوالات پرشسنامه Si²= واریانس پاسخ های سوال i ام S² = واریانس پاسخ ها به مجموعه سوالات اگر امتیاز واقعی به سوالات داده نشود و پاسخ های افراد کاملا به هم بی ارتباط باشند ، α به سمت صفر میل می کند اگر تمام سوال قابل اعتماد باشند و یک نتیجه را نشان دهند ضریب α یک خواهد شد. اگر سوالات به گونه ای استاندارد شود که هم واریانس باشند ،ضریب α به شکل زیر ساده می شود: که در آن r ، متوسط ضریب همبستگی بین سوالات است و برابر است با: ضریب همبستگی بین سوالات iام و jام است. بنابراین α به تعداد سوالات و میزان همبستگی بین آنها بستگی دارد یعنی با افزایش تعداد سوالات می توان اعتماد پذیری را افزایش داد (احمدی ،1387، ص 276-274) . در این تحقیق به منظور سنجش و اندازه گیری اعتبار در مراحل اولیه تحقیق نسبت به جمع آوری اطلاعات از حدود 30 پرسشنامه اقدام گردید پس از ورود اطلاعات به کامپیوتر با نرم افزار spss آلفای کرونباخ هر یک از فرضیات را بصورت جداگانه محاسبه گردید سپس آلفای کرونباخ کلی محاسبه گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...