3- نتایج به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی بین دو متغیر روش های تدریس فعال اساتید و میزان خلاقیت دانشجویان پسر حاکی از آن است که  در بین 105پاسخگوی مورد مطالعه ضریب همبستگی با سطح معنی داری 000/0=α برابر با 503/0=Rمحاسبه شده است .از آنجا که این سطح معنی داری از سطح معنی داری مورد نظر ما 05/0=α کوچکتر است مدرک کافی برای رد فرض صفر خود داریم ،درنتیجه فرضیه صفر ما رد و فرضیه اصلی ما تایید می شود بنابراین نتیجه می گیریم رابطه  مثبت ومعنی داری بین روش های تدریس فعال ومیزان خلاقیت دانشجویان وجوددارد به این معنا که با افزایش بهره گیری از روش های فعال تدریس اساتید میزان خلاقیت دانشجویان پسر نیز افزایش می یابد.
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                           صفحه
 
فصل اول) کلیات پژوهش. 10
مقدمه. 11
بیان مسئله. 12
اهمیت و ضرورت تحقیق 13
اهمیت و ضرورت نظری 13
اهمیت و ضرورت کاربردی 13
اهداف تحقیق 14
هدف کلی 14
اهداف جزیی 14
سؤالات پژوهش. 14
تعریف  مفاهیم و اصطلاحات. 15
فصل دوم)مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 16
بخش اول) خلاقیت. 17
تعریف خلاقیت. 26
انواع خلاقیت. 30
ویژگی های افراد خلاق 32
فرآیند خلاقیت. 34
موانع پرورش خلاقیت. 36
موانع خلاقیت در کلاس درس. 39
بخش دوم) تدریس. 39
مفهوم تدریس(فرآیند یاددهی- یادگیری). 45
ابعاد تدریس(فرآیند یاددهی- یادگیری) اثر بخش. 45
بخش سوم) روش های فعال تدریس و خلاقیت دانشجویان 45
بخش چهارم)پیشینه تحقیقات. 69
سوابق تحقیقاتی مرتبط در داخل کشور. 69
سوابق تحقیقات مرتبط در خارج از کشور. 73
فصل سوم) روش پژوهش. 76
مقدمه. 77
جامعه آماری 77
روش نمونه گیری 77
ابزار گرد آوری داده ها 77
روش تحلیل داده ها 77
فصل چهارم) تحلیل یافته ها 78
مقدمه. 79
1-1-4- بررسی داده های سؤال اصلی شماره یک پژوهش. 80
1-2-4-بررسی داده های سؤال اصلی شماره دو پژوهش. 81
1-3-4-بررسی داده های اصلی سؤال شماره سه پژوهش. 82
فصل پنجم) نتایج یافته ها 87
بیان کلی یافته های پژوهش. 87
1-4-5.پیشنهاد های عملی جهت کاربست یافته ها 90
پیشنهاد موضوع های پژوهشی 92
محدودیت های پژوهش. 93
منابع و مآ خذ: 94
الف)فارسی 94
ب)لاتینی 98
 
          فصل اول
       کلیات پژوهش
 

 

مقدمه
 

امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق در نظام آموزش عالی و تغییر در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی ، بسیاری از اساتید در رویارویی با مسایل و مشکلات آموزشی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و از روش های قدیم و مهارت سنتی و انفرادی برای اداره ی کلاس خود استفاده می کنند . همین امر باعث کندی فرایند یاددهی ویادگیری و آسیب پذیری امر آموزش شده است.
تحقیقات بی شماری نشان داده است که بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی دانشجویان  ما حاکی از جذاب نبودن محیط دانشگاه و کشمکش های این گونه دانشجویان با اساتید و افت تحصیلی آنان بوده است. لذا وجود مدیریت کارآمد  و ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگی های دانشجویان باشد، لازمه ی جامعه امروز و راهگشای بسیاری از مشکلات دانشجویان می باشد(سلیمانی،1381).
اساتید باید بدانند که هر دانشجو ویژگی خاص خود را دارد و این استاد است که با هنر ، ذوق وسلیقه  خود با اتخاذ روش صحیح و در نظر گرفتن تفاوت های فردی آنان درس را آن چنان لذت بخش و محیط کلاس را آن گونه شاداب و با طراوت ترسیم  می نماید که فرصت بی نظمی به دانشجویان خود نمیدهد. امروز دیگر اساتید با روش های قدیمی و کلاسیک نمی توانند روح جست و گر دانشجویان را اقناع سازند ، بلکه نیازمند مهارت های مدیریتی مبتنی بر اصول روان شناسی یادگیری به شیوه های علمی و تدریس پویا و فعال می باشند(سلیمانی،1381).
این که خلاقیت ، فطری و موروثی است یا اکتسابی ، و اگر اکتسابی چگونه می توان آن را آموزش داد و در پرورش آن چه تکنیک ها و روش هایی را به کار برد، موضوع بررسی های مختلفی بوده است. محققین در این زمینه می گویند ؛ مدتی پیش ، عده ی زیادی از محققان عقیده داشتند که خلاقیت ، امری فطری و موروثی است . خوشبختانه بر اثر تحقیقات علمی دامنه داری که در زمینه خلاقیت انجام شده است و نتایجی که از آنها به دست آمده است ، عقاید در حال تغییر است . اکنون معلوم شده است که استعداد خلاقیت در همه انسان ها با شدت و ضعف مختلف وجود دارد و می توان آن را بر اثر آموزش ، رشد وگسترش داد و شکوفا کرد (اسکوئیلر وهمکاران، 1372، ص  124 و 125 ).
همه ی ما توانایی و ظرفیت خلاقیت راداریم ولی می آموزیم که خلاق نباشیم به عبارت دیگر تجاربی که در خانه و محیط کسب می کنیم و آموزشی که در دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی می بینیم ما را به تفکر هم گرا و زندگی متداول عادت می دهد. به این ترتیب در صورت رویارویی با هر پدیده ی جدید ، سعی می کنیم که آن را در قالب های سنتی جای دهیم و با آ نچه در گذشته آموخته ایم مربوط سازیم. در صورتی که اگر خلاقانه بیندیشیم ، پدیده های جدید را با دید نو بررسی می کنیم و سعی می کنیم که در صورت لزوم ، چارچوب های قدیم را در هم بشکنیم و چارچوب های کاملاً جدیدی را جانشین آنها کنیم (سام خانیان،1384،ص130).
در نظام های کنونی آموزش عالی ، متأسفانه تفکر هم گرا محور واساس کار است و تفکر واگرا، نه تنها مورد عنایت نیست ، بلکه اغلب تضعیف هم می شود . در نتیجه وقتی که دانشجو به بازار کار وارد می شود، خلاقیتی در خود احساس نمی کندو قالب های فکری او نیز که همان شکل هم گرا در آمده اند دیگر قابل تغییر نیستند و یا دست کم تغییر آنها بسیار مشکل است(سام خانیان،1384،ص131).
در پژوهش حاضر سعی بر این است که رابطه ی بین روش های تدریس فعال و میزان خلاقیت دانشجویان پسر دانشکده ی کشاورزی ابوریحان پاکدشت  مورد بررسی

     82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/"> 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...