دکتر فریدون یزدانی
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


فهرست مطالب
عنوان                        شماره صفحه
فصل اول. 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4 اهداف پژوهش 7
1-4-1هدف کلی پژوهش 7
1-4-2 اهداف فرعی 7
1-5 فرضیه های پژوهش 7
1-6 تعاریف متغیر ها 7
1-7 تعاریف عملیاتی و مفهومی متغیر ها 8
1-7-1 تعریف اصطلاحات 9
فصل دوم، پیشینه وادبیات پژوهش
2-1 مقدمه 11
2-2 آموزش 11
2-3 یادگیری مشارکتی 12
2-4 مبانی تاریخی یادگیری مشارکتی 12
2-5 مولفه های اساسی  یادگیری  مشارکتی 13
2-6 ارتباط یادگیری مشارکتی با علوم یادگیری 13
2-7 مزایای  استفاده از روش تدریس مشارکتی 14
2-8 شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی 14
2-9 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی 14
2-10 یادگیری مشارکتی  و سنتی 15
2-10-1 چالش های یادگیری مشارکتی 16
2-10-2 ویژگیهای روش سنتی 17
2-10-3 اثرات کاربرد روش یادگیری مشارکتی 18
2-11 اضطراب امتحان. 20
2-11-1 تعریف اضطراب 21
2-12 مدل سه نظامی اضطراب لانگ. 22
2-13 اضطراب از دیدگاه فروید 22
2-14 اضطراب از دیدگاه راجرز. 23
2-15 ظاهر عمومی و رفتار، علایم اضطراب 23
2-16 حد مطلوب اضطراب 24
2-17 امتحان. 25
2-18 اهداف امتحان. 28
2-19 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 29
2-20 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 30
فصل سوم، روش تحقیق
3-1 مقدمه 33
3-2 روش پژوهش 33
3-3 جامعه آماری 33
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری و نمونه آماری 34
3-5 ابزار گرد آوری داده ها 34
3-6 پرسش نامه اضطراب امتحان. 35
3-6-1 پرسشنامه اضطراب امتحان( TAQ ). 35
3-6-2 شاخص های روان‌سنجی اضطراب امتحان. 36
3-7 روش جمع آوری اطلاعات 37
3-8 روش اجرا 38
3-9 پرسشنامه انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس 38
3-9-1 پرسشنامه نهایی 39
3-9-2 شیوه نمره گذاری 39
3-9-3 تفسیر آزمون. 40
3-9-4 روایی و پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس 40
3-10 روش آماری تحلیل داده ها: 41
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان شهرستان ملایر بود.
جامعه آماری این پژوهش را دانش آمزوان دختر مدارس ابتدایی شهرستان ملایر تشکیل می داد که 30 نفر آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که اطلاعات آن به صورت میدانی وکتابخانه ای جمع آوری شده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مسلچ برای تحلیل رفتگی شغلی از  پرسشنامه گلدبرگ برای ابعاد شخصیت استفاده شده است.
نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین برون گرایی با خستگی شغلی، بین گشودگی به تجربه با مسخ شخصیت، فقدان موفقیت فردی و فرسودگی شغلی، بین توافق با مسخ شخصیت، فقدان موفقیت فردی و فرسودگی شغلی رابطه منفی معنی دار وجود داشت. ودر سایر موارد ارتباط معناداری مشاهده نشد.
استفاده از نتایج به دست آمده می تواند در طراحی مداخله های پیشگیری از فرسودگی شغلی به صورت مستقیم وغیر مستقیم نقش موثری داشته باشد
مقدمه
پیشرفت علم و گسترش دامنه ی علوم مختلف ضرورت کسب معلومات بیشتر و با دوام تر در زمان کوتاه تر را اجتناب ناپذیر می سازد. بنابراین یکی از وظایف متخصصین تعلیم و تربیت شناسایی شیوه های مناسب جهت یادگیری سریع تر و بهتر دانش آموزان و استفاده بهینه یادگیرندگان از زمان محدود آموزش می باشد. همچنین یادگیرندگان علاوه بر یادگیری مطالب و معلوماتی که به صورت رسمی به آنها تدریس می شود، در محیط مدرسه به یادگیری شیوه ی برقراری ارتباط با دیگران و ادراک دیدگاه های آنها می پردازند. آزنسون و همکاران ( 1997 ) می گویند ؛ البته بسیار مفید است که فراگیران علاوه بر کسب مهارت ها و اطلاعاتی که به صورت رسمی به آنها ارائه می شود برای یادگیری و تجربه نمودن روش های ارتباط با دیگران و همچنین ایجاد یک دیدگاه مثبت نیز از مدرسه استفاده نمایند. متخصصین تعلیم و تربیت در تلاش برای ارائه  روش های مناسب و مفید جهت استفاده بهینه از فرصت ها و امکانات آموزشی در راستای یادگیری بهتر، عمیق تر و وسیعتر، ضمن مخالفت با تعاریف قبلی تدریس که آن را انتقال معلومات می دانستند تدریس را کمک به فراگیر برای تفهیم و درک مطالب می دانند. مشارکت دانش آموزان در فرایند یادگیری آن قدر مهم است که بعضی از متخصصین تعلیم و تربیت میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های یادگیری را بعنوان ملاکی برای ارزیابی معلمین مطرح نموده اند. اگر بخواهیم معلم یا کلاس خوب را با یک عبارت معرفی و توصیف کنیم، باید گفت ؛ معلمی خوب است که دانش آموزان را به کنجکاوی و پرسش بیشتر برانگیزد. ( شعاری نژاد، 1336، ص، 68 ).
 بنجامین بلوم نیز پس از مطالعات و تحقیقات گسترده در این زمینه، به این نتیجه رسیده است که میزان مشارکت دانش آموزان در کلاس، روشن ترین شاخص اثر بخشی آموزشی است. ( سیف، 1336، ص 115 ) نظریه های جدید و پیشرفته یادگیری مشارکتی پژوهش گروهی عنوان می دارد که یادگیری وقتی موثر است که یادگیرنده نقش اصلی را داشته باشد. معلم باید راهنما و جهت دهنده باشد و تلاش نماید تا به طرق مختلف، دانش آموزان را هر چه بیشتر در فعالیت های کلاس مشارکت دهد. کلارک می گوید ؛ آن دسته از معلمانی که با روش غیر مستقیم تدریس می کنند نسبت به معلمانی که از این روش استفاده نمی کنند، کارایی بیشتری

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...