سیستم کسب اطلاعات وذخیره آن : از ابتدای ترین نوع سیستم هاست ستاده این سیستم اطلاعاتی است که قبلاً در آن ذخیره شده است. سیستم نظارت بر اطلاعات : سیستم نظارت بر اطلاعات سیستم پیشرفته تری است که هدف از طرح آن ارائه اطلاعاتی به مدیریت درخصوص رخدادهای روزمره ، مانند میزان فروش ، سهم بازار ، سطوح روزانه تولید و میزان موجودی است . سیستم تجزیه و تحلیل اطلاعات : سیستم تحلیلی ، پیشرفته ترین نوع سیستم هاست که به پرسش های پیچیده تر تصمیم گیرنده مانند پرسش های مربوط به علت وقوع حوادث و پیامدهای مسیرهای عملیاتی پاسخ می دهد(ونوس ، ابراهیمی ، روستا ( 1386)) نگاره 2- 1 : سیستم اطلاعات بازاریابی         2-5-6-1مدل سیستم اطلاعات بازاریابی کاتلر : یکی از مهمترین مدلهای که در زمینه سیستم اطلاعاتی بازاریابی وجود دارد مدل سیستم اطلاعات بازاریابی فیلیپ کاتلر می باشد . در این مدل بعد از برآورد نیازهای اطلاعاتی مدیران اطلاعات بازاریابی ، ( داده های)  مورد نیاز از داخل و خارج سازمان تهیه ، جمع آوری شده و پس از تجزیه و تحلیل در بین مدیران بازاریابی توزیع می گردد. نگاره 2-2 : مدل سیستم اطلاعات بازاریابی فیلیپ کاتلر در این مدل اطلاعات خارج سازمان از قبیل اطلاعات مربوط به دولت ، رقباء ، کانالهای بازاریابی ، بازار هدف ، عوامل کلان ( اقتصادی ، اجتماعی و … ) و غیره  وارد شرکت گشته وپس از تجزیه وتحلیل و گاهاً بصورت خام در اختیار مدیران بازاریابی قرار می گیرند(رایت و آشیل 1995) 2-5-6-2مدل مفهومی آشیل و جوبر  : آشیل و جوبر  برای طراحی ویژگی های سیستم اطلاعاتی بازاریابی سه عامل عدم اطمینان محیط خارجی ، ویژگی های تصمیم گیرنده و عوامل محیط کاری را در نظر گرفته اند . درک عدم اطمینان محیط خارجی از ویژگی های محیط خارجی ( تغییر پذیری و پیچیدگی های محیط ) و حتی به چگونگی طراحی سازمان ( حیطه کنترل ، سلسله مراتب و …) و عوامل رفتاری تصمیم گیرنده ( تحمل ابهام ، توانایی درک شرایط پیچیده و…) ناشی می شود. ویژگی های شخصیتی و روانشناختی تصمیم گیرنده یکی دیگر از عواملی است که در هنگام طراحی یک سیستم اطلاعات بازاریابی سودمند بایستی بدان توجه نمود. عامل سومی که در هنگام طراحی یک سیستم اطلاعاتی باید بدان توجه نمود عوامل محیط کاری می باشد که شامل نوع تصمیم ( تصمیمات یک مرحله ای یا چند مرحله ای و … ) ، اهمیت تصمیم و … می باشد . آشیل و جوبر همچنین بیان می کنند برای اینکه سیستم اطلاعات بازاریابی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد بازاریابی عمل نماید باید به هفت ویژگی میزان اطلاعات مورد نیاز، زمانبندی اطلاعات ، صحت اطلاعات، جمع آوری اطلاعات ، اطلاعات جاری ، منابع اطلاعات شخصی و منابع اطلاعات غیر شخصی توجه نمود) آشیل و نیکلاس2000) نگاره 2-3 : عوامل تاثیرگذار در طراحی سیستم اطلاعات بازاریابی  

2-6مدیریت بازاریابی و سیستم‌های نوین تصمیم‌ساز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...