تحقیق با موضوع اعلامیه جهانی حقوق بشر، مخل به مبانی اسلام |
5.3. تیراندازی برای جلوگیری از تردد غیرمجاز در مرزها
ابتدا باید مرز مجاز و مرز غیرمجاز را بشناسیم تا وجه تفاوت آنها را تشخیص دهیم ؛ مرز مجاز، عبارت است از معابر تردد مرزی که براساس پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب هیأت وزیران و موافقت کشور همجوار معین میشود، ممکن است در این معابر تأسیسات نصب شده و مأموران رسمی اعم از گمرک، گذرنامه و… مستقر شده باشند یا به صورت ساده و بدون تأسیسات باشند. مرز غیرمجاز: همهی نقاط مرزی که خارج ازمعابر و مرزهای مجاز باشند، مرز غیرمجاز تلقی میشوند. به موجب بند 10 ماده 4 قانون نیرویانتظامی جمهوری اسلامی ایران: مراقبت و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اجرای معاهدات و پروتکلهای مصوبهی مرزی و استیفای حقوقی دولت و اتباع مرزنشین جمهوری اسلامی ایران در مرزها و محدوده انحصاری اقتصادی دریاها، یکی از وظایف نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. بند 9 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح در مورد جواز تیراندازی مأمورین مسلح مقرر داشته: برای جلوگیری و مقابله با اشخاص که از مرزهای غیرمجاز قصد ورود یا خروج را داشته و به اخطار مأموران مرزبانی توجه نمینمایند. منظور از ورود یا خروج از مرزهای غیرمجاز، عبور از مرز گذرگاه غیرمجاز است. همچنین ماده 15 قانون ورود اقامت غیر مجاز در ایران اصلاحی 1367 عبور غیر مجاز از مرزهای ایران را جرم شناخته است. بنابراین مأموران مرزبانی مکلفند که از ورود و خروج غیرقانونی افراد از مرزها جلوگیری نمایند و در صورت ضرورت پس از اخطار لازم با وجود سایر شرایط از سلاح خود استفاده نمایند. بنابراین شرایط ذیل برای تیراندازی به قصد جلوگیری از تردد در مرزها الزامی است: 1- مرز جزء مرزهای غیرمجاز باشد و عبور افراد از مرز از گذرگاه غیرمجاز باشد. 2- فرد یا افراد قصد ورود و یا خروج داشته باشند و با ادامهی حرکت به طرف مرز برای ورود یا خروج قصد خود را عملی کرده باشند. 3- مأموران هشدار ایست بدهند ولی فرد یا افراد، قصد خود را با عدم توجه به هشدار پلیس مرزبانی محرز کنند. 4- مأموران تیر هوایی یا همان تیر اخطار شلیک نمایند. 5- چارهای جز بکارگیری سلاح نباشد. 6- در صورت عدم توجه عابرین به هشدارهای مکرر مأموران حق تیراندازی زمینی با رعایت مراتب تیراندازی را دارند. نکتهی بسیار مهم این است که در مرزهای مجاز، مأموران حق بکارگیری سلاح، برای متوقفکردن کسانی که به صورت غیرمجاز تردد می کنند را ندارند و باید با روشهای غیر مسلحانه از تردد آنها جلوگیری نمایند. نمونهی مستند بکارگیری سلاح در مرزهای غیر مجاز: تعدادی غیرنظامی از طریق منطقهی صفر مرزی استان کردستان قصد تردد از مرزهای غیر مجاز و خروج از کشور را داشته اند که از سوی مأموران پاسگاه بایوه کردستان به آنها هشدار (ایست) داده میشود، اما عابران به هشدار و ایست مأموران مرزی توجهی نمیکنند و همچنان به حرکت خود به سوی مرز ادامه می دهند تا جاییکه قصد آنها برای عبور از مرز کاملاً محرز میشود. فرماندهی پاسگاه با احراز قصد آنها با شلیک تیرهوایی قصد متوقفکردن آنها را دارد که مثمرثمر واقع نمیگردد، در نتیجه با شلیک تیر زمینی یکی از آن افراد را مجروح می کند. مجروح، شکایت می کند و پروندهای در بازپرسی شعبهی اول دادسرای نظامی کردستان تشکیل میگردد. دادگاه با عنایت به اینکه مرز از مرزهای غیرمجاز بوده و عابران هم به هشدار پلیس توجهی نکرده اند، عمل مأموران پلیس را مطابق بند 9 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح دانسته و قرار منع تعقیب متهم (رئیس پاسگاه) را صادر مینمایند. نکات قابل توجه در پرونده فوق عبارتند از: 1- مرز غیرمجاز بوده 2- عابران با ادامهی حرکت به طرف مرز برای خروج، قصد خود را عملی کردهاند 3- مأموران هشدار (ایست) دادهاند. 4- عابران به هشدار مأموران توجهی نکرده اند 5- مأموران تیر هوایی شلیک کردهاند. 6- به علت عدم توجه ترددکنندگان به هشدارهای مکرر، مأموران تیرزمینی شلیک کردهاند. بنابراین، عملکرد مأموران مطابق قانون بکارگیری سلاح بوده است. البته شایان ذکر است که گفته شود، باید این مراتب در استفاده از سلاح نسبت به کولهبرهایی که دراستانهای مرزی معمولاً کالاهای قاچاق را در مسیرهای صعبالعبور انتقال می دهند، رعایت شود زیرا مواردی پیش آمده که بدون رعایت مراتب استفاده از سلاح، این افراد مورد هدف قرار گرفتهاند، چون اثبات عدم رعایت مراتب تیراندازی توسط افراد عادی بسیار مشکل است و معمولاً سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادگاههای نظامی از مأموران حمایت می کنند. همچنین باید گفت که اگر تردد غیرمجاز از مرزهای غیرمجاز بوسیلهی وسایل نقلیه صورت گیرد باید مراتب تیراندازی به وسایل نقلیه را که در مباحث آتی به آن خواهیم پرداخت، رعایت شود.
6.3. تیراندازی برای برقراری نظم
برابر با اصل بیست و هفتم قانون اساسی: تشکیل اجتماعات و راهپیماییها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. نظر به اینکه هدف از برپایی این اجتماعات عمومی، واکنش نشان دادن نسبت به یک امر خاص بوده و این اجتماعات به هیچ وجه اهداف آشوبطلبانه و براندازانهای را تعقیب نمیکنند، حمل و استفاده از اسلحه در این راهپیماییها منع قانونی دارد (ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر، مواد 21 و 22 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز پروتکلهای چهارگانهی ژنو 1949). از مصادیق عمده تجمعات موقتی، تظاهرات خیابانی است. قوانین کشورهای دموکراتیک، اساساً اینگونه تظاهرات را آزاد اعلام کردهاند. اما مسلم است که اجتماعاتی از این قبیل معمولاً ناشی از بروز مسایل حاد اجتماعی و سیاسی است و پیوسته احتمال لطمه به نظم عمومی یا عبور و مرور آزاد مردم وجود دارد. لزوم درخواست مجوز از سوی مقامات ذیصلاح، نخستین گام احتیاطآمیز برای پیشگیری از اینگونه حوادث غیرمترقبه و احیاناً ناگوار است (قاضی، 1382: 166). آزادی اجتماع عبارت است از اینکه افراد بتوانند برای تبادل افکار و یا دفاع از منافع خود در اجتماعی مانند سخنرانی، میتینگ، مارش (راهپیمایی) و تظاهرات خیابانی که برای این منظور از طرف اشخاصی معین ترتیب داده می شود، آزادانه شرکت کنند (طباطبایی مؤتمنی، 59:1379). بنابراین با توجه به اصل بیستوهفتم قانون اساسی، در صورتی که اجتماعات و راهپیماییهای غیرقانونی برگزار گردد مأموران انتظامی حق دارند اقدامات لازم را جهت جلوگیری از آن و اعاده نظم انجام دهند. مواد 4 و 5 قانون بکارگیری سلاح به بیان موارد جواز تیراندازی به سوی راهپیماییهای غیرقانونی و آشوبها پرداخته است. ماده 4 قانون بکارگیری سلاح در خصوص راهپیماییهای غیرمسلحانه و ماده 5 در رابطه با راهپیماییها و شورشهای مسلحانه است که جداگانه به بررسی آنها میپردازیم:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:47:00 ب.ظ ]
|