7-4 :  رأی هیئت رسیدگی به شکایات هیئت رسیدگی به شکایات هیئتی است که :

  • اولاً : به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار رسیدگی می کند.
  • ثانیاً : دعاوی مناقصه گر و مناقصه گزار مربوط به اجرا نشان مفاد قانون است.
  • ثالثاً : پس از رسیدگی، هیئت مزبور رأی صادر می کند.
  • رابعاً : در صورتی که اعتراض مؤثر باشد ممکن است رأی هیئت مبنی بر تجدید مناقصه یا لغو مناقصه باشد.
  • خامساً : چنانچه اعتراض و دعوای مطرح فاقد وجاهت قانونی باشد علی الاصول دعوای هر یک از دو طرف یا هر دو طرف حسب مورد، مردود اعلام می شود.

شایان ذکر است که هیئت رسیدگی به شکایات، تاکنون تشکیل نشده است و اساس نامه ی که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی (ماده (7) ق.ب.م)  برسد هنوز تصویب نشده است.[136] 7-5 :  بالا بودن قیمت ها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد منظور از «طرح » موضوع مناقصه است که در آینده پس از برنده شدن مناقصه گر، مورد معامله یا موضوع قرارداد بین او و مناقصه گزار خواهد بود. موضوع مناقصه می تواند خدمات یا تأمین کالا باشد. هر طرح یا موضوع مناقصه علی الاصول باید دارای توجیه اقتصادی باشد. بدین معنی که معامله ی موضوع مناقصه باید دارای منافعی برای دولت و به تبع آن برای ملت باشد. فقدان توجیه اقتصادی طرح به دو صورت می تواند واقع شود:

  • ممکن است پیش از برگزاری مناقصه، دستگاه مناقصه گزار مطالعاتی که درباره طرح انجام داده بر مبنای غیر علمی و غیر واقعی استوار بوده ولی ظاهراً به نظر دارای توجیه اقتصادی بوده است. لکن پس از برگزاری مناقصه قیمت هایی که از سوی مناقصه گران به مناقصه گزار پیشنهاد شده، بیش از برآورد اولیه طرح بوده باشد. در این حالت مشخص می شود که حتی با کمترین پیشنهاد شده توسط هر یک از مناقصه گران، طرح (موضوع) مناقصه فاقد توجیه اقتصادی است.
  • ممکن است برآورد اولیه بر مبانی صحیح و دقیق علمی صورت گرفته باشد. اما مناقصه گران در اثر تبانی، که کمیسیون دلیلی بر تبانی آن ها در دست ندارد و یا به هر علت دیگر قیمت هایی که پیشنهاد کرده باشند به قدری بیشتر باشد که حتی کمترین قیمت پیشنهاد شده نیز توجیه اقتصادی طرح را تحت الشعاع خود قرار دهد و در نتیجه باعث فقدان توجیه اقتصادی طرح گردد.[137]

در بند (ب) ماده قانونی فوق نیز لغو مناقصه در شرایط زیر که همراه با توضیحات لازم ارائه می شود، پیش بینی شده است: 7-5-1 :  نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...