مقاله درمورد عملکرد شغلی کارکنان، شبکههای ارتباطی |
1-4-7 شبکه اجتماعی از زمان ایجاد اولین شبکه اجتماعی مجازی تاکنون هزاران نوع از این وبسایتها ایجاد شدهاند (Boyd & Ellison, 2008). درحال حاضر، شبکههای اجتماعی مجازی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شدهاند et.al, 2009) .(Pempekشبکههای اجتماعی مکانهایی هستند که در آنها افراد فرصت مییابند تا خود را معرفی کرده، با سایرین ارتباط برقرار کرده و این ارتباطات را حفظ کنند (Boyd & Ellison, 2008). در واقع شبکه اجتماعی متشکل از افراد و گروهها و ارتباطات بین آنها است. شبکه اجتماعی، ساختاری اجتماعی است که از گرههایی (فردی یا سازمانی) تشکیل شدهاست که از طریق یک یا چند نوع خاص از وابستگی مانند، قیمتها، الهامات، ایدهها و تبادلات مالی، دوستی، خویشاوندی، تجارت به یکدیگر متصل شدهاند (رمضانی و میرزا محمدی، 1392). هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایههای فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند. زمانی که یک شبکه کامپیوتری، افراد یا سازمانها را به یکدیگر مرتبط میکند یک شبکه اجتماعی است. همانطور که یک شبکه کامپیوتری مجموعهای از ماشینها است که از طریق مجموعهای از کابلها به یکدیگر متصل هستند، شامل مجموعهای از افراد، سازمانها یا دیگر موجودیتها نیز میباشد که از طریق مجموعهای از ارتباطات اجتماعی مانند، دوستی، کاری یا مبادله اطلاعات با یکدیگر مرتبط هستند (Wellman et.al, 2001). رویکرد شبکه اجتماعی، الگوهای تعاملات بین افراد را به عنوان یک نمودار ارتباطات توصیف میکند Newman, 2002))، افراد درون شبکه گره نامیده میشوند و روابط میان آنها ارتباط نامیده میشود. گرهها و روابط، ساختار شبکه اجتماعی را شکل میدهد و نظریه شبکه اجتماعی ساختار شبکه را به عنوان منبعی برای عملکرد اجتماعی توصیف میکند (Burt, 1992). 1-5 اهداف پژوهش این پژوهش، با تمایز میان شبکههای ارتباطی آنلاین و آفلاین کارکنان، فناوری را در نظریه شبکه اجتماعی جای داده تا عملکرد شغلی کارکنان را درک کند. استدلال این است که ارتباطات کارکنان در شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین منابع مکملی هستند که تعامل آنها بر عملکرد شغلی تاثیر میگذارد. هدف پژوهش ترکیب فناوری در شبکه قانونی است که شبکه اجتماعی را به عملکرد مرتبط میسازد و به درک ما از عملکرد شغلی که یکی از مزیتهای اصلی شبکه است کمک میکند. همچنین در این پژوهش، عوامل مختلف فردی، فرهنگی و سازمانی موثر بر عملکرد شغلی کارکنان نیز مورد بررسی قرار میگیرند تا دلایل عملکرد شغلی متفاوت کارکنان تحت شبکههای ارتباطی مختلف در داخل و خارج از کشور درک شود.
- اهداف اصلی پژوهش
این پژوهش دو هدف اصلی زیر را دنبال میکند:
- بررسی تاثیر فناوری، به طور خاص ارتباطات شبکهای حاصل از نظریه شبکه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان میباشد.
- بررسی تاثیر عوامل مختلف فرهنگی (فنی، فردی و سازمانی)، بر روابط و عملکرد شغلی کارکنان میباشد.
1-6 سوالات پژوهش سوالات پژوهش در راستای اهداف شامل سه سوال زیر میباشند:
- چگونه عملکرد شغلی از روابط بین کارکنان تاثیر میگیرد؟
- چه تفاوتی بین روابط آفلاین و آنلاین در تاثیرگذاری بر عملکرد شغلی وجود دارد؟
- کدام عوامل فرهنگی بیشترین تاثیر را بر اثرپذیری عملکرد شغلی کارکنان از روابط دارند؟
1-7 فرضیات پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 07:22:00 ب.ظ ]
|