2.1  مقدمه

یکی از مهم ترین مسائل اساسی در یک پژوهش، انتخاب و اتخاذ روش علمی در اجرای آن است تا بدین وسیله به توان به نتایج صحیح و درست علمی دست یافت. استفاده از یک روش غلط و غیرعلمی می تواند باعث گمراهی پژوهشگر و استفاده کنندگان از نتایج پژوهش شود. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید که چه شیوه و روشی اتخاذ نماید تا او را هرچه دقیق تر و آسان تر به پاسخ های احتمالی برساند. روش تحقیق بستگی به اهداف و ماهیت موضوع و همچنین امکانات و منابع دارد. در این فصل به بررسی موضوعاتی از قبیل ماهیت تحقیق از لحاظ(هدف، روش و نوع داده ها)، نحوه تدوین ابزارهای جمع آوری اطلاعات و روایی و پایایی آن ها، روش آماری مورد استفاده برای تحلیل فرضیه ها و نحوه به کارگیری این ابزار و روش ها می پردازد.

2.2  روش تحقیق

تحقیق را به دﻭ منظور متفاوت انجام مﯽﺩهند. نخست حل مشﻜلاتیﻛه دﺭ حال حاضردﺩرﺭ محل ﮐار ﻭجود ﺩاﺭﺩ، و ﺩوﻡ افزودنﻥ به مجموعه ﺩاﺍنش بشری ﺩر ﺯمﯿنه خاصﻲ ﻛه مورﺩ علاقه محقق است. هنگامﻲ ﻛه با هدف برخورﺩﺍری از نتاﯾﻳج ﯾافته ها برﺍﻱ حل مساﻳل موجود ﺩر سازمان به تحقق پرداخته مﻲشوﺩ ﺁن ﺭا تحقﯿق ﻛاﺭبرﺩی مﻲنامند (سکاران، 1381:8).  تحقیق حاضر اﺯ نظر هدﻑ ﯾﻚ تحقیق ﻛاربردی ﺍست و محقق در صددﺩ آﻥ است تا نسبت به تبﻴن ﻭ بهبود وضعیت موجودگردشگریﻛشور اقداﻡ ورزﺩ. از آن جا که تحقیق حاضر به رضایتمندی گردشگران چینی از هتل های 4 ستاره و 5 ستاره تهران می پردازد از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی- توصیفی می باشد که در این راستا، اطلاعات و داده های مورد نیاز از دو روش کتابخانه ای و میدانی(از طریق پرسشنامه)، جمع آوری و با بهره گرفتن از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شده است.

2.3  جامعه آماری و ویژگی های آن

جامعه آماری این تحقیق گردشگران چین  بزرگ[44] می باشند که در هتل های 4 ستاره و 5 ستاره شهر تهران اقامت داشته اند. در مجموع تهران دارای 11 هتل 4 ستاره و 5 هتل 5 ستاره می باشد. فهرست این هتل ها در فصل دوم ذکر شده است.

2.4  حجم نمونه و روش نمونه گیری

در این پژوهش به منظور تعیین حجم نمونه، با توجه به تعداد نامشخص و اندک این گردشگران با بهره گرفتن از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود با میزان خطای 0.08، و ضریب اطمینان 95%، p=0.5، q=0.5 =، تعداد 150 نمونه به دست آمده است. فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برای جامعه نامحدود از میان هتل ها 4 ستاره و 5 ستاره شهر تهران، 3 هتل چهار ستاره و 2 هتل 5 ستاره با توجه به اطلاعات راهنمایان گردشگران چینی و مسئولین پذیرش هتل ها مبنی بر حضور گردشگران چینی در تهران انتخاب شده اند که با روش نمونه گیری طبقه بندی شده، ظرفیت هتل ها(تعداد اتاق ها) معیار توزیع پرسشنامه ها بوده است که به نسبت تعداد اتاق های هر هتل پرسشنامه ها مطابق جدول زیر، در هتل ها توزیع شده، از تعداد 200 پرسشنامه ، تعداد 156 پرسشنامه قابل استفاده بوده است، نسبت تعداد پرسشنامه های توزیع شده در هر هتل براساس فرمول زیر محاسبه شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...