به طور کلی عملکرد یعنی به انجام رساندن آنچه سازمان از فرد می خواهد.عملکرد افراد در سه سطح فردی،گروهی،سازمانی بررسی می شود.همچنین در هر سطحی عوامل مختلفی بر رفتار افراد تاثیر می گذارد.مثلا در سطح فردی عواملی چون شخصیت،ادراک،توانایی،استرس و…بر عملکرد تاثیر می گذارد. در سطح گروهی عواملی چون ارتباطات،رفتار بین گروهی،تعارضات و رهبری تاثیر گذار می باشد.و در نهایت عواملی چون فرهنگ سازمانی،ساختار سازمانی،محیط سازمان و …بر عملکرد سازمانی تاثیر می گذارد.

3-2-  ارزیابی عملکرد

پیشرفت جوامع و رشد و گستردگی فعالیت های  مختلف در دوران معاصر موجب با اهمیت تر شدن ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت ها از لحاظ پژوهشی و عملیاتی شده است. همچنین گسترش سرمایه گذاری ها، تنوع و پیچیدگی  آن ها نیز در جامعه امروزی به مسئله ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بنگاه های اقتصادی  اهمیت ویژه ای داده است. تحقیقات و سیعی  در دهه های گذشته در این زمینه صورت گرفته و در حال حاضر نیز مطالعات ادامه دارد. یکی از وظایف اصلی مدیریت نیز در هر سازمانی  ارزیابی عملکرد است. اندازه گیری عملکرد عموما به مباحث استراتژیک  و مجموعه کامل تر اندازه گیری معیارهای سنجش که توسط مدیران جهت کنترل و هدایت سازمان بکار گرفته می شود، ارتباط پیدا می کند(کاشانی، 1392). ارزیابیعملکردمکانیسمیاستکهدرقالبآناقداماتوفعالیتهایانجامگرفتهتوسط سازمان درکلیاتوسطهرواحدی ازواحدهایآن،درمقایسهبابرنامههایمصوب،موردارزیابی قرارمیگیردومشخصمیشودچهمیزانازبرنامه هایمصوبمورداجراقرارگرفتهاست. ارزیابی عملکرد فرآیندی استراتژیک و یکپارچه است که با بهبود عملکرد افرادی که در سازمانها کار می کنند و با توسعه قابلیت های فردی و گروهی ، موفقیت پایدار سازمانها را فراهم می نماید .(آرمسترانگ ، 1385) عمده ترین هدف ارزیابی عملکرد یک پرداخت حقوق مکفی به کارکنان و رسیدن به رضایت آنها می باشد که از طرفی این مهم به نیل به اهداف سازمان می انجامد.دیگر اینکه با ارزیابی عملکرد به توانایی افراد پی برده و میتوان نقش متناسب با توانایی شان را به آنها واگدار نمود.

1-3-2- اهداف اصلی و کلی ارزیابی عملکرد

  • کنترل مستمر کارهای سازمان و گسترش دوره ی کارایی مدیریت
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف و مشکلات و تلاش برای اصلاح آنها و افزایش توانایی ها وفعالیت ها
  • بهبود تصمیمات مربوط درباره ی حوزه و عمق فعالیت ها،طرح ها،واهداف آینده
  • بهبود تخصیص منابع و کاربرد بهتر تسهیلات و منابع انسانی برای اجرای برنامه های تصویب شده
  • بهبود جوابگویی(پاسخگویی)در برنامه های عملکرد
  • توانایی ایجاد بهبود های کمی و کیفی در رقابت پذیری
  • افزایش کارایی و بهره وری سازمان

هدف ارزیابی شناخت ماهیت فعلی،شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود نقش ها و مسئولیت ها،تعیین و شناسایی نیازهای آموزشی و مشورت و راهنمایی برای بهبود سازمان می باشد.( Jofreh, Khoshbin, Asgharzade, Khodabakhsh, 2012).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...